אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואה בין טיפול ביולוגי ובין טיפול משולב כנגד דלקת מפרקים שגרונית (מתוך כנס EULAR)

משטר טיפול בשלוש תרופות ישנות דומה ביעילותו לטיפול ביולוגי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה, לאחר כשלון טיפול במתוטרקסט, כך לפי תוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-European League Against Rheumatism.

הטיפול המשולש ב-Sulfasalazine, Hydroxychloroquine ו-Methotrexate הוא הרבה יותר זול (נמוך ב-10,200 דולרים לשנת-מטופל) בהשוואה לשילוב טיפול ביולוגי ב-Etanercept עם Methotrexate. שתי הגישות הובילו לתועלת דומה במדדי המחלה, תפקוד והתקדמות רדיוגרפית.

מהממצאים עולה כי גישה של מתן טיפול משולש תחילה, עם החלפה לשילוב Etanercept עם Methotrexate בחולים ללא תגובה הולמת לטיפול משולש, תביא לכך שחלק גדול מהחולים יקבלו טיפול משתלם יותר, ללא פגיעה בתוצאות הקליניות.

החוקרים ערכו מחקר בינלאומי, כפל-סמיות, העדר-נחיתות, בן 48 שבועות. במסגרת המחקר חולקו באקראי 353 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה, למרות טיפול ב-Methotrexate, לטיפול משולש או טיפול משולב ב-Etanercept עם Methotrexate. לאחר 24 שבועות, חולים עם תגובה לא מספקת לטיפול החליפו לטיפול המקביל.

בתחילת המחקר, בשתי הקבוצות המאפיינים היו דומים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 57 שנים, 54% היו גברים עם מדד DAS28 (Disease Activity Score) של 5.8 נקודות, עם משך מחלה ממוצע של 5.2 שנים ומינון התחלתי ממוצע של 19.6 מ”ג לשבוע.

במהלך 24 השבועות הראשונים של המחקר, בשתי הקבוצות חל שיפור דומה ומשמעותי מתחילת המחקר במדד DAS28 (P<0.001).

חולים שלא הגיבו קודם לכן לטיפול (27% מהחולים בכל קבוצה שהחליפו טיפול לאחר 24 שבועות בשל תגובה לא-הולמת) השיגו שיפור דומה ומשמעותי במדד DAS28 לאחר 48 שבועות (p<0.0001). לאחר 48 שבועות, הירידה במדד DAS28 הייתה למעשה דומה עם הטיפול המשולב ועם שילוב Etanercept עם Methotrexate (2.1 לעומת 2.3).

התגובה נותרה לאחר 48 שבועות ב-73% מהחולים בכל קבוצה, שהגיבו לאחר 24 שבועות. התקדמות רדיוגרפית לא הייתה שונה משמעותית בין טיפול משולב ובין שילוב Etanercept עם Methotrexate (0.54 לעומת 0.29). גם מדדי תפקוד, כאב ואיכות החיים היו דומים בין הקבוצות, כמו גם תופעות הלוואי המג’וריות.

מהערכת ההתקדמות הרדיוגרפית באופן מעמיק יותר עלה כי מעכבי TNF עדיפים על טיפול משולש לאחר 24 שבועות, עם הבדל בשינוי הממוצע עם טיפול משולש וטיפול ב-Etanercept ו-Methotrexate (0.19 לעומת 0.3). עם זאת, שני משטרי הטיפול היו דומים לאחר 48 שבועות.

מתוך כנס EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה