אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם לטיפול בחמצן תועלת בטיפול בכיבים ברגל סוכרתית? (Diabetes Care)

למרות מחקרים קליניים קודמים שמצאו כי חשיפה לחמצן טהור עשויה לסייע בריפוי פצעים עיקשים, במחקר גדול חדש בחולי סוכרת עם כיבים חמורים בכף הרגל לא הצליחו החוקרים להדגים כל תועלת לטיפולי חמצן, ואף עולות עדויות לנזק אפשרי. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים עקבו אחר למעלה מ-6,000 חולי סוכרת שטופלו בשל פצעים עמוקים בכף הרגל ומצאו כי בחולים שטופלו בחמצן היפרברי, בשילוב עם טיפול סטנדרטי בפצעים, לא נרשם סיכוי גבוה יותר להחלמה, כאשר שיעורי הקטיעה היו גבוהים כפליים בהשוואה לאלו שקיבלו טיפול סטנדרטי בלבד.

החוקרים באמת האמינו כי יצליחו לשחזר את התוצאות החיוביות שעלו ממחקרים קודמים, אך הממצאים לא עלו בקנה אחד עם התוצאות בעבר.

הם בחנו נתונים אודות 6,259 חולי סוכרת שטופלו בשל כיבים בכף הרגל במרכזים לטיפול בפצעים ברחבי ארצות הברית, בתקופה שבין נובמבר 2005 ועד מאי 2011.

מבין החולים הללו, רק 793 חולים קיבלו טיפול בחמצן בנוסף לטיפול הסטנדרטי. מחזורי הטיפול ארכו 45 דקות עד שעתיים בתאי לחץ, ונערכו פעם-פעמיים ביום, 4-5 פעמים בשבוע. עלות טיפולים כאלו נעה בד”כ בין 300-600 דולרים למחזור טיפול.

לאחר 16 שבועות, שיעורי ריפוי מלא של הפצע עמדו על כ-43% בקרב המשתתפים שטופלו בחמצן, זאת בהשוואה לכ-50% מהחולים שלא טופלו בחמצן. כ-7% מהמטופלים בחמצן עברו קטיעה, זאת בהשוואה ל-2% מהחולים שלא קיבלו טיפול בחמצן.

החוקרים מדגישים כי מהממצאים עולה כי לא רק שהטיפולים אינם דומים ביעילותם, אלא אף התוצאות היו גרועות יותר עם טיפול בחמצן, עם עליה בשיעורי הקטיעה והארכת משך ריפוי פצע.

החוקרים כותבים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא במטרה להבין טוב יותר את התוצאות וההשפעות של טיפולים בחמצן.

Diabetes Care 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה