אורתופדיה-פיזיותרפיה

התועלת של טיפולי פיזיותרפיה בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך (Ann Intern Med)

חוקרים שבחנו למעלה מתריסר התערבויות לטיפולי פיזיותרפיה בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים מדווחים כי רק חלק קטן מההתערבויות אכן מביא לשיפור בכאב, תפקוד גופני ומוגבלות. מהמטה-אנליזה שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי התרגילים המבטיחים ביותר כללו תרגילים אירוביים, תרגילים במים ותרגילים לחיזוק שרירים.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שכללה 84 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת היעילות של 13 התערבויות טיפולי פיזיותרפיה במבוגרים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

החוקרים זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית מעטים בתוצאות בין קבוצת הביקורת וקבוצת ההתערבות. הם מדגישים כי מדובר בעדויות בעוצמה נמוכה, לפיהן השיפור לאורך זמן זוהה עם תרגילים אירוביים (11 מחקרים) ותרגילים במים (שלושה מחקרים).

באשר להפחתת כאב ושיפור תפקוד, עדויות ברמה נמוכה תומכות בערך של תרגילים אירוביים (19 מחקרים), תרגילים לחיזוק שרירים (17 מחקרים) וגלי קול (שישה מחקרים).

תרגילי מנח הביאו להקלה בכאב, וטאי צ’י הביא לשיפור בתפקוד, אך רק במעקב קצר-טווח. גם במקרים אלו, העדויות היו בעוצמה נמוכה.

המחקרים לא הדגימו תועלת עקבית לתוכניות הדרכה ספציפיות, גירויים מגנטיים או תכשירים אורתוטיים. היענות לתרגילים הגופניים לוותה בתוצאות טובות יותר, אך המעורבות של פיזיותרפיסט בחיזוק השרירים לא הייתה קשורה באופן עקבי עם התוצאות.

החוקרים מציינים כי העדויות בנוגע להשפעות של גיל, מדד מסת גוף, גזע ומחלות רקע לא היו חד-משמעיות.

דרושים מחקרים נוספים במטרה להבין את התועלת של טיפולי פיזיותרפיה משולבים הכוללים התערבויות פרטניות יעילות. עליהם גם לבחון את היקף התועלת של פעילות גופנית לאוסטיאוארתריטיס של הברך וההשפעה של השגחה של פיזיותרפיסטים.

Ann Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה