אורתופדיה-פיזיותרפיה

התועלת של התערבויות עצמיות להקלה על כאבי גב (Arthritis Care Res)

התערבויות לטיפול עצמי בכאבי גב מומלצות לחולים עם כאבי גב תחתון, אך מסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה חדשה עולה כי השפעותיהן על כאב ומוגבלות הן ככל הנראה קטנות, וזוכות לתמיכה של עדויות באיכות בינונית בלבד. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת נובמבר של כתב העת Arthritis Care & Research.

לדברי החוקרים, השיפור בכאב ובמוגבלות היה קטן מהשיפור שבעיניי המטופלים נחשב כמשתלם. באופן ספציפי, השיפור בטווח הזמן הקצר עמד על 3.2- נקודות בסולם של 100 נקודות לכאב ו-2.3- נקודות למוגבלות. הם מסבירים כי נדרש גודל השפעה של 20-30% בכדי שהתערבות תיחשב כמשתלמת.

החוקרים כללו בסקירה מחקרים אקראיים ומבוקרים שבחנו את תוצאות התערבויות עצמיות לכאב גב תחתון בלתי-ספציפי, ובחנו את הכאב והמוגבלות. הם אספו נתונים ממחקרים שהיו דומים דיו וסיווגו את הניתוחים לטווח קצר (פחות משישה חודשים לאחר ההקצאה) ולטווח ארוך (לפחות 12 חודשים לאחר ההקצאה האקראית).

החוקרים זיהו 13 מחקרים שענו על הקריטריונים להכללה בסקירה. התועלת של התערבויות לטיפול עצמי (כולל אחריות משותפת לתכנון הטיפול, ניטור עצמי וטיפול בסימנים ותסמינים) נבחנה על מול היעילות של התערבות מינימאלית והתערבויות אחרות דוגמת עיסויים, אקופונקטורה, יוגה ופעילות גופנית.

החוקרים הופתעו מהעדר הקריטריונים להגדרה של טיפול-עצמי. המחקר מעלה שאלות עליהן עובדת כעת קבוצת החוקרים, דוגמת הגדרה מוסכמת של טיפול עצמי בכאבי גב תחתון.

בהשוואת טיפול-עצמי עם התערבות מינימאלית החוקרים זיהו עדויות באיכות מתונה לפיהן להתערבויות לטיפול-עצמי הייתה השפעה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית, בהשוואה להתערבויות מינימאליות, על הכאב והמוגבלות עקב כאבי גב תחתון. עדויות באיכות מתונה משמען כי מחקרים נוספים צפויים להשפיע על היקף ההשפעה.

בנוסף, החוקרים מצאו רק עדויות באיכות נמוכה לפיהן טיפול עצמי עדיף על עיסויים, אקופונקטורה, יוגה ופעילות גופנית, בהפחתת מוגבלות וכאב בחולים עם כאבי גב תחתון. עדויות באיכות נמוכה משמען כי מחקרים נוספים יביאו ככל הנראה לשינוי ההערכה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שטיפול עצמי הינה גישה יעילה בהשוואה להתערבות מינימאלית, הם אינם בטוחים כי מדובר בהתערבות משתלמת בטיפול בכאבי גב תחתון.

Arthritis Care Res. 2012;64:1739-1748

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה