אורתופדיה-פיזיותרפיה

מחקר Look AHEAD הופסק בשל העדר הפחתת סיכון קרדיווסקולרי בסוכרתיים שביצעו שינוי אינטנסיבי באורח חיים (The Heart)

תוצאות מפתיעות ומאכזבות למחקר Look AHEAD : לא היה הבדל בסיכון הקרדיווסקולרי בחולי סוכרת בין הקבוצה שביצעה שינוי אינטנסיבי בסגנון חיים בהשוואה לקבוצת ביקורת שקיבלה הדרכה כללית בלבד.

המחקר נועד לבחון אם  שינוי אינטנסיבי בסגנון חיים האמור להשיג הפחתת משקל ושמירה עליו תוך ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית , בחולי סוכרת, יביא גם לירידה בסיכון הקרדיווסקולרי.

השתתפו במחקר  5,145 מבוגרים עם סוכרת ומדד מסת גוף (BMI) של מעל 25 ק”ג/מ”ר שהיו במעקב לאורך 11 שנה. כעת,  לאור חוסר התועלת הקרדיווסקולרית המחקר הופסק .

חשוב לציין שמבחינת מדדי גורמי הסיכון הקבוצה האינטנסיבית , אשר במסגרתה נכללו אימוני כושר אינדבדואלים וייעוץ תזונתי צמוד, השיגה שיפורים מרשימים במדדי גורמי הסיכון המקובלים:  ירידה של 10% במשקל בשנה הראשונה, וירידה מצטברת ממוצעת של 5% בתום תקופת המעקב, ובמקביל שיפור ברמות לחץ דם, HDL כולסטרול, סוכר ועלייה בכושר גופני. למעשה רק ברמות ה-LDL כולסטרול לא היה הבדל מול קבוצת הביקורת.

אולם כאמור, ביעדי המחקר המרכזיים שכללו אוטם שריר לב לא קטלני, שבץ לא קטלני, ותמותה או אישפוז בגין תעוקה – לא היה הבדל מובהק בין הקבוצות.

החוקרים מציינים שהמחקר היה מוצלח מבחינת הפחתת משקל והעלאת רמת הכושר הגופני, ולמרות אי ההצלחה להוכיח הפחתת סיכון קרדיווסקולרי הם בהחלט ממליצים לחולי סוכרת להתמיד בדיאטה ופעילות גופנית. הם מדגישים שיש הוכחות מחקריות לכך שתזונה בריאה ושמירה על משקל ביחד עם פעילות גופנית עשויים למנוע סוכרת. הם מאמינים ששמירה על המשקל ועל פעילות גופנית למי שכבר חולה בסוכרת גם יועילו לחולים, על אף שע”פ המימצאים של המחקר, לא יפחיתו את הסיכון הקרדיווסקולרי.

 לדיווח ב-The Heart

הערת המערכת: אכן אכזבה שעומדת בניגוד לכל הגישה וההמלצות המקובלות…אבל, יש להניח שנראה בקרוב אנליזות של התוצאות  וייתכן שניתן יהיה כן להצביע על תועלת קרדיווסקולרית לפחות בחלק מהקבוצות. שאלה נוספת היא האם התקופה מספיק ארוכה כדי להגיע למסקנות ? ייתכן שהשיפור בלחצי הדם, HDL כולסטרול והמוגלובין מסוכר ייתן את תוצאותיהן בטווח ארוך יותר ? מעבר לכך, אנו מוכנים להמר שאם במסגרת המחקר  בוצעה גם הערכה של איכות חיים, הקבוצה שביצעה שינוי אורח חיים אינטנסיבי תימצא ככזו שהשיגה איכות חיים גבוהה יותר…   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה