אורתופדיה-פיזיותרפיה

החסרונות של עישון בחולים לאחר ניתוח ברך (Am J Sports Med)

במעשנים תוצאות פחות טובות לאחר ניתוחי ברכיים, בהשוואה לחולים לא-מעשנים, כולל החלמה לא-מלאה ושיעור גבוה יותר של סיבוכים ניתוחיים, כך לפי תוצאות סקירה חדשה, שפורסמה בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעישון השפעה משמעותית על מחזור הדם, ולכן תתכן השפעה על ריפוי רקמות שריר-שלד. במסגרת המחקר הם אספו נתונים מ-14 מחקרים, שמונה מהם בחנו את התיקון הכירורגי של רצועות ברכיים, כולל הרצועה הצולבת הקדמית, ושישה בחנו את התיקון של סחוס הברכיים.

המחקרים בחנו תוצאים שונים, דוגמת אופן ההחלמה של החולים לאחר הניתוח, האם החולים חזרו לפעילויות ספורט לאחר הניתוח ואם תוצאות הניתוח הוגדרו כמצוינות.

כל המחקרים למעט אחד, להערכת ניתוחי רצועה צולבת קדמית, מצאו כי במעשנים התוצאות לאחר הניתוח נטו להיות פחות טובות. לדוגמא, במעשנים הסבירות לשוב לרמת הפעילות שקדמה לפציעה הייתה נמוכה יותר, והם סבלו מכאבים חמורים יותר. אחד המחקרים מצא כי בחולים מעשנים לאחר ניתוח נרשמה ירידה של 64% בסיכויים לתוצאות מוצלחות, בהשוואה לחולים לא-מעשנים.

המחקר היחיד שלא זיהה הבדל בין מעשנים ולא-מעשנים בחן חולים בסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך.

ארבעה מחקרים להערכת ניתוחי סחוס מצאו כי במעשנים נרשמה סבירות נמוכה יותר לתוצאות מצוינות לאחר הניתוח, עם שיפור קטן יותר בברכיים לאחר שנים, או כמות קטנה יותר של חלבונים בנוזל הברכיים, בהשוואה ללא-מעשנים. מנגד, שני מחקרים לא מצאו הבדלים בין מעשנים ולא-מעשנים במדדי כאב ותפקוד.

המחקרים הפרטניים לא הצליחו להוכיח כי עישון בעצמו אחראי לתוצאות השליליות שתוארו במעשנים. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הביולוגיה של עישון ותיקון ברכיים, במטרה לזהות את הגורם לתוצאות הפחות טובות.

Am J Sports Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה