אורתופדיה-פיזיותרפיה

יעילות ובטיחות dabigatran (פרדקסה) מולenoxaparin (קלקסן) למניעת פקקת ורידים (VTE) באוכלוסיה עם עודף משקל (Thromb Res)

אנליזה פוסט הוק המתפרסמת ב-Thromb Res אשר השוותה בין טיפול ב-dabigatran (פרדקסה) ל-enoxaparin (קלקסן) למניעת פקקת ורידים (VTE) באוכלוסיה הסובלת מהשמנת יתר מצאה כי דביגטרן הוא טיפול יעיל במניעת VTE לכל תתי הקבוצות של משקל גוף, לרבות השמנת יתר.

המחברים מסבירים ברקע כי שלושה מחקרים חלוציים הדגימו שדביגטרן פומי מציג יעילות ובטיחות דומים לטיפול באנוקספרין 40 מ”ג ביום אשר עברו ניתוח החלפת ברך או ירך. הם מציינים שהשמנת יתר חולנית ידועה כגורם סיכון עצמאי ל-VTE , ולכן ביקשו לבחון את יעילות הטיפול גם בקבוצה זו.

בוצע ניתוח פוסט-הוק מצטבר לשלושת המחקרים לצורך הערכת הבטיחות והיעילות של דביגטרן במינון של 220 מ”ג ליום לעומת אנוקספרין 40 מ”ג עבור אוכלוסיה של אנשים במשקל גוף נורמלי (שמסת הגוף, ה-BMI היא בין 20-25 ק”ג/מ”ר, השמנת יתר קלה (כשה-BMI בין 25-30 ק”ג/מ”ר) והשמנת יתר (כשה-BMI הוא מעל 30 ק”ג/מ”ר).

יעדי היעילות המרכזיים של המחקר היו VTE מג’ורי ותמותה על רקע VTE , ויעד הבטיחות המרכזי כלל דימומים מג’וריים, דימומים רלבנטים מבחינה קלינית, ודימומים מכל סוג.

רמת ה-BMI הממוצע בשתי קבוצות הטיפול בשלושת המחקרים הייתה בין 27.5 ל-29.9 ק”ג/מ”ר. מבין כלל המשתתפים (1417 בסה”כ) שיעור של 24.9% היו עם BMI נורמלי, 41.7% היו עם השמנת יתר קלה ו-32.1% סבלו מהשמנת יתר.

במטופלים עם BMI נורמלי שיעור האירועים המרכזיים היה נמוך באופן מובהק בקבוצת הדביגטרן: 2.1% לעומת 4.3% , יחס סיכון של 0.48 ברווח בר סמך של 0.24-0.97 ,( p=0.037).

לא היו הבדלים מובהקים בין דביגטרן לאנוקספרין ביעד היעילות הראשי עבור תתי הקבוצות האחרות. מבחינת דימומים גם לא היה הבדל בין שני הטיפולים בכל תתי הקבוצות השונות.  

החוקרים מסכמים איפוא שדביגטרן הוא טיפול מונע VTE יעיל עבור אנשים עם משקל גוף תקין, עודף משקל קל והשמנת יתר. התוצאות שהתקבלו עבור מטופלים עם השמנת יתר קלה או גבוהה לא היו שונים מאלו שהתקבלו עבור כלל האוכלוסיה.

Thromb Res. 2012 Jul 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה