אורתופדיה-פיזיותרפיה

התועלת של תוספי צמיגות לטיפול באוסטיאוארתריטיס של הברך (Ann Intern Med)

לתוספי צמיגות (Viscosupplementation), זריקה תוך-מפרקית של חומצה היאלרונית, השפעה מינימאלית או לא-קיימת על כאב ותפקוד בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, אך הטיפול לווה בעליה בסיכון לתופעות לוואי חמורות ותגובות מקומיות, כך עולה מסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים 89 מחקרים אקראיים להשוואה בין תוספי צמיגות (עם חומצה היאלרונית או נגזרת שלה) אל מול טיפול דמה או ביקורת ללא-התערבות במבוגרים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך. היעד העיקרי היה עוצמת כאב. יעדי יעילות משניים כללו תפקוד גופני. גודל ההשפעה של ההבדל הקליני המינימאלי בעל חשיבות היה 0.37-.

החוקרים מצאו כי התועלת של תוספי צמיגות על כאב ותפקוד בחולים עם אוסטיאוארתריטיס תסמיני של הברך היה מינימאלי (ברך) או לא קיים (תפקוד).

התלקחויות באתר ההזרקה בברך בתוך 24-72 שעות מההזרקה הוגדרו כיעד הבטיחות העיקרי. יעדי בטיחות משניים כללו תופעות לוואי חמורות, הפסקה או פרישה מהטיפול בשל תופעות לוואי, סך תופעות הלוואי, תפליט באזור ההזרקה לברך, כל תופעת לוואי מקומת בברך המטופלת וסך שיעורי הפרישה או הפסקת הטיפול (ללא תלות בסיבה).

89 המחקרים כללו כ-12,600 משתתפים. 68 מבין 89 המחקרים כללו טיפול ביקורת דמה ו-40 מבין 89 המחקרים כללו מעקב במשך למעלה משלושה חודשים.

החוקרים מסבירים כי 71 מחקרים (9617 חולים) מצאו כי תוספי צמיגות הפחיתו באופן מתון את הכאב (גודל השפעה, 0.37-). תוארה הטרוגניות רבה בין מחקרים. החוקרים זיהו גם חמישה מחקרים שלא פורסמו (1149 חולים) שהדגימו גודל השפעה של 0.03-.

באשר לנתונים ממחקרים שלא פורסו, החוקרים מדווחים כי הם זיהו שישה מחקרים שלא פורסמו, חמישה מהם תרמו לסקירה להערכת כאב (1149חולים או 12% מהמספר הכולל של חולים שנכללו במטה-אנליזה להערכת כאב). הם אינם יכולים למסור פירוט על התוצאות של שלושה מחקרים, אך מדווחים על הערכות לאחר שאספו את הנתונים מחמישה מחקרים שלא פורסמו: גודל השפעה של 0.03-. הטיית פרסום כזו אינה מקובלת מנקודת מבט אתית ומדעית.

סקירה של 18 המחקרים הגדולים עם הערכה סמויה של התוצאות (5094 חולים) הדגימה גודל השפעה חסר חשיבות קליני (כאב) של 0.11-.

החוקרים מצאו גם קשר בין תוספי צמיגות ובין עליה בסיכון להתלקחויות, אם כי הקשר לא היה מובהק סטטיסטית, וכן תוארה עליה משמעותית בסיכון לתופעות לוואי חמורות (סיכון יחסי של 1.41). תופעות הלוואי הנפוצות ביותר נגעו למערכת העיכול, מערכת לב וכלי דם, ממאירות ומערכת שריר-שלד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור הסיכון המוגבר לתופעות לוואי חמורות ותגובות מקומיות, אין מקום להמליץ על מתן תוספי צמיגות.

Ann Intern Med. Published online June 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה