צריכת מגנזיום והקשר לשבץ איסכמי (Am J Clin Nutr)

מטה-אנליזה חדשה שכללה 7 מחקרים ו-241,378 אנשים, מצאה כי צריכה גבוהה של מגנזיום בתזונה הפחיתה את הסיכון לשבץ. הנתונים הראו כי כל תוספת של 100 מ”ג מגנזיום בתזונה הביאה לירידה של 8% בסיכון לשבץ.

המחברים מציינים כי ידוע שלתזונה ישנה השפעה על הסיכון של אדם לפתח שבץ. הקשר המוכר והנחקר ביותר הוא בין צריכת נתרן ויתר לחץ דם. במחקרים תצפיתיים התגלה גם קשר הפוך שבין מגנזיום, אשלגן וסידן ליתר לחץ דם.

החוקרים מוסיפים כי המקורות התזונתיים למגנזיום כוללים עלים ירוקים, בשרים, עמילן, דגנים, אגוזים וחלב. סקרים תזונתיים הראו שאחוז משמעותי מהאוכלוסייה הבוגרת אינה מגיעה לדרישה התזונתית על פי ה-RDA .

החוקרת סוזן לרסון וחבריה מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי “קרולינסקה”, בשבדיה ערכו מטה-אנליזה שבחנה את השפעת מינון המגנזיום ב-7 מחקרים שנאספו בין השנים 1966-2011 וכללו סה”כ 241,378 נבדקים.

התוצאות הראו שכל עליה בצריכה של 100 מ”ג מגנזיום נמצאה קשורה לירידה של 8 ו-9% בסיכון הכולל לשבץ ושבץ איסכמי, בהתאמה. לא נמצא קשר במצבי שבץ אחרים.

בתגובה לשאלה אודות מנגנון הפעולה של מגנזיום, החוקרים הציעו מספר מנגנונים הכוללים: השפעה על הורדת לחץ דם, ותפקיד המגנזיום בהורדת הסיכון לסוכרת סוג 2.

החוקרים סיכמו ורשמו כי לצריכת מגנזיום ישנו קשר הפוך לסיכון לשבץ, וספציפית לשבץ איסכמי.

Larsson SC et al. Am J Clin Nutr. 2012 Feb;95(2):362-6

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן