אורתופדיה-פיזיותרפיה

מטה אנליזה חדשה : שיעור נמוך ומגמת ירידה בסיכון לשבץ על רקע פירפור פרוזדורים המטופל בקומדין (Arch Intern Med)

ע”פ מטה אנליזה חדשה זו נראה שקומדין ממשיך להיות טיפול נפוץ ויעיל למטופלים רבים שעבורם הוא מהווה את טיפול הבחירה.  

בחולים עם פרפור פרוזדורים ללא מחלה מסתמית, הנוטלים טיפול בקומדין למניעת שבץ מוחי, הסיכון לשבץ מוחי או תסחיף סיסטמי לאתרים אחרים פרט למערכת העצבים המרכזית, הוא נמוך ונע סביב 1.66% לשנה, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שפותחו מספר תכשירים נוגדי-טסיות חדשים למניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים ללא מחלה מסתמית, חולים רבים ברחבי העולם עדיין מטופלים בקומדין. במסגרת הסקירה הם ביקשו לאסוף את הנתונים העדכניים בנוגע לבטיחות והיעילות של טיפול בקומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane במטרה לזהות מחקרים רלבנטיים; מחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת קומדין עם טיפול חלופי, שכללו לפחות 400 חולים בקבוצת הטיפול בקומדין ודיווחו על שבץ מוחי כיעד לקביעת יעילות הטיפול.

החוקרים זיהו שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם סך כולל של כ-55,000 שנות-טיפול בקומדין. סך הזמן ששהו החולים בטווח התרפויטי עמד על 55-68%. שיעורי ההיארעות השנתיים של שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי בחולים עם פרפור פרוזדורים, המטופלים בקומדין, נע סביב 1.66%. שיעור אירועי דמם מג’ורי נע בין 1.4%-3.4% לשנה במחקרים השונים.

הסיכון לשבץ מוחי לשנה היה גבוה יותר משמעותית בקשישים (2.27%), בנשים (2.12%), בחולים עם היסטוריה של שבץ מוחי (2.64%) ובחולים ללא חשיפה קודמת לאנטגוניסטים של וויטמין K (1.96%). זוהתה עליה משמעותית בשיעורי ההיארעות השנתיים של שבץ מוחי עם עליה במדדי CHADS2 (אי-ספיקת לב, יתר לחץ דם, גיל, סוכרת ושבץ מוחי קודם).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול הנוכחי בקומדין למניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים מלווה בשיעור נמוך של שבץ מוחי או תסחיף סיסטמי ונע סביב 1.66% לשנה. בהשוואה לסקירה קודמת בנושא, חל שיפור ניכר במשך הזמן ששהו החולים בטווח התרפויטי לטיפול בקומדין, עם ירידה נלווית בשיעורי השבץ שתועדו.

Arch Intern Med. 2012. Published online March 26, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה