אורתופדיה-פיזיותרפיה

מנופאוזה מוקדמת והסיכון לאוסטיאופורוזיס, שברים ותמותה (BJOG)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת BJOG: An International Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי בהשוואה לנשים בהן מנופאוזה מופיעה בגיל מאוחר יותר, באלו בהן מופיעה לפני גיל 47 נרשמה עליה גבוהה כפליים בסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס בגיל מאוחר יותר, כמו גם עליה משמעותית בסיכון לשברים ולתמותה.

לדברי החוקרים, הדעות חלוקות בנוגע לקשר בין מנופאוזה מוקדמת והביטויים הקליניים של אוסטיאופורוזיס, בעיקר בשל העובדה שמספר מחקרים גדולים וארוכי-טווח קבעו כי לגיל בעת הופעת מנופאוזה אין השפעה על צפיפות המינראלים של העצם לאחר גיל 70. עם זאת, מרבית המחקרים היו מחקרי חתך ולא מחקרי אורך עם מדגם מבוסס-אוכלוסייה, והתבססו על הגדרות רטרוספקטיביות.

במחקר הנוכחי, 390 נשים לבנות מצפון אירופה היו במעקב במשך 34 שנים, החל מגיל 48. הן חולקו לשתי קבוצות בתחילת המחקר לפי הגיל בעת הופעת מנופאוזה (לפני גיל 47 ובגיל 47 ומעלה).

כאשר הנשים הגיעו לגיל 77 שנים, החוקרים העריכו בשנית את צפיפות המינראלים של העצם ושכיחות אוסטיאופורוזיס נקבעה ב-198 הנשים שהיו זמינות למעקב. שיעורי התמותה והיארעות שברים נקבעו על-סמך רשומות רפואיות ותועדו עד גיל 82.

בעת המעקב, 15 מבין 27 הנשים (56%) עם מנופאוזה מוקדמת ו-52 מבין 171 (30%) מהנשים עם מנופאוזה מאוחרת פיתחו אוסטיאופורוזיס. הסיכון היחסי לאוסטיאופורוזיס בקבוצת הנשים עם מנופאוזה מוקדמת עמד על 1.83 (p=0.01). בנשים עם מנופאוזה מוקדמת נרשמה גם עליה משמעותית בסיכויים לשברים (P=0.04). שיעורי התמותה בקבוצת הנשים עם מנופאוזה מוקדמת עמדו על 52.4%, בהשוואה ל-35.2% באלו עם מנופאוזה מאוחרת (p=0.01).

מגבלות המחקר כוללות את גודל המדגם הקטן ושיעורי פרישה גבוהים מהערכת מסת העצם. רק 51% מהנשים השלימו את שתי הערכות מסת העצם (בתחילת המחקר ובגיל 77 שנים).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מדגישים כי מנופאוזה מוקדמת הינה גורם סיכון משמעותי לאוסטיאופורוזיס, שברים ותמותה. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הפרוספקטיבי הראשון בנושא עם תקופת מעקב של למעלה משלושים שנים.

BJOG. Published online April 25, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה