התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש במניעת מחלות לב וכלי דם (Arch Intern Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי אין מספיק עדויות התומכות במתן תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש למניעת מחלות לב וכלי דם בחולים עם היסטוריה של מחלות אלו.

במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להתמקד במחקרים להערכת היעילות של Eicosapentaenoic Acid ו-Docosahexaenoic Acid במניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם.

הסקירה כללה נתונים מ-14 מחקרים אקראיים, מבוקרי-פלסבו (עם כ-20,000 חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם) שענו על הקריטריונים שנקבעו (כ-10,000 חולקו באקראי לקבוצת התערבות וכ-10,000 חולקו באקראי לפלסבו). בקבוצת הפלסבו ניתן שמן ירקות (שמן זית, שמן חמניות ושמן תירס), שמן חומצות מעורב וחומרים אחרים.

החוקרים התמקדו בקשר בין תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש ובין אירועים קרדיווסקולאריים – כולל אנגינה, מוות לבבי פתאומי, תמותה קרדיווסקולארית, אי-ספיקת לב, מחלת כלי דם היקפית, אירוע איסכמי חולף ושבץ מוחי, אוטם לבבי פטאלי ולא-פטאלי, והתערבויות קרדיווסקולאריות לא-מתוכננות (דוגמת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או אנגיופלסטיה).

מהתוצאות עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא הפחיתו את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (סיכון יחסי של 0.99, P=0.16). לא זוהתה השפעה מובהקת סטטיסטית לחומצות שומן אומגה-שלוש על מרבית היעדים האחרים, כולל הבאים: תמותה מכל-סיבה, תמותה לבבית פתאומית, אוטם לבבי, אוטם לבבי פטאלי, אוטם לבבי לא-פטאלי, אנגינה ואנגינה לא-יציבה, אי-ספיקת לב ואירוע איסכמי חולף ושבץ מוחי.

תוספי חומצות שומן אומגה שלוש הביאו לירידה בשיעורי תמותה קרדיווסקולארית (סיכון יחסי של 0.91).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולות עדויות בלתי-מספיקות אודות התועלת במניעה שניונית של טיפול בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש כנגד אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

Arch Intern Med, published early online on 9 April 2012

לידיעה ב-NELM

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|05/06/2024

ליווי וחינוך פרטני על ידי רוקחים עשוי לשפר את ההקפדה על נטילת והבנת התכלית בנטילת תרופות קרדיו-וסקולריות, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research. הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן