אורתופדיה-פיזיותרפיה

השמנת יתר והסיכון לניוון של הדיסק בעמוד השדרה המותני (Arthritis Rheum.)

מבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית עולה קשר בין השמנת-יתר ובין עליה בסיכון לניוון של הדיסק בעמוד השדרה המותני. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב גב תחתון הינו תופעה נפוצה, המובילה להיעדרויות רבות ממקום העבודה, פוגעת באיכות החיים ואחראית למצוקה פסיכולוגית. ידוע כי ניוון של דיסק מותני, הניתן לזיהוי בקלות בבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, קשור בהופעת כאבי גב תחתון.

במטרה לבחון את הקשר בין ניוון דיסק מותני ובין עודף משקל והשמנת-יתר, החוקרים ערכו את המחקר שכלל 2599 משתתפים, בגיל ממוצע של 41.9 שנים.

המשתתפים סווגו לקטגוריות לפי מדדי מסת הגוף ועברו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של עמוד השדרה המותני.

מבדיקות ההדמיה עולה כי 72% מהמשתתפים (1890 משתתפים) אובחנו עם ניוון של הדיסק. בקרב המשתתפים עם ניוון של הדיסק בעמוד שדרה מותני, ערכי BMI היו גבוהים יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות (23.3 לעומת 21.7, p<0.001).

החוקרים זיהו החמרה בניוון הדיסק עם עליה בערכי BMI. הם סיווגו את מדדי הניוון כדלקמן: ללא סימני שינוי (0), ירידה קלה בצפיפות ב-Nucleus Pulposus (1), ירידה בעוצמה ב-Nucleus Pulposus עם גובה דיסק תקין (2), וירידה בעוצמה ב-Nucleus Pulposus עם היצרות המרווח הבין חולייתי.

בקרב משתתפים בעלי תת-משקל המדד הממוצע עמד על 1.4, באלו בעלי משקל תקין היה 2.5, בנוכחות עודף משקל עמד על 3.3 ובאלו בעלי השמנת-יתר עמד על 3.8, בממוצע. ההבדל בין כל קבוצה היה מובהק סטטיסטית, למעט מהשוואת אלו בעלי עודף-משקל-השמנת-יתר.

המספר הממוצע של החוליות עם מחלת ניוון בשלב סופני והיצרות של המרווח הבין-חולייתי בעמוד השדרה המותני, עמד על 0.2 בקבוצת החולים בעלי תת-משקל, 0.3 באלו בעלי משקל תקין, 0.4 באלו בעלי עודף משקל ו-0.5 בקבוצת החולים בעלי השמנת יתר. ההבדל היה מובהק סטטיסטית מהשוואת אלו בעלי משקל תקין עם אלו בעלי עודף משקל ומהשוואת אלו בעלי עודף משקל עם אלו בעלי השמנת יתר.

מניתוח הנתונים לאחר תקנון לגיל, עומס עבודה, נזק קודם לעמ”ש מותני ושינויים במח העצם בחוליות, החוקרים מצאו מגמה חיובית בין קטגוריות BMI וניוון הדיסק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים בעלי השמנת-יתר קיים סיכון מוגבר למחלת ניוון בשלב סופני של הדיסק הבין-חולייתי והיצרות המרווח הבין-חולייתי (יחס סיכויים מתוקן של 1.72).

Arthritis Rheum. Published online January 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה