אורתופדיה-פיזיותרפיה

מניעת כאבי כתף לאחר השתלת קוצב לב (Pacing Clin Electrophysiol)

בעקבות ממצאי מחקר חדש מדווחים חוקרים כי כאבי כתף ומוגבלות מופיעים לעיתים קרובות לאחר השתלת קוצב לב, כאשר תכנית פעילות גופנית פשוטה, המכוונת לחיזוק חגורת הכתפיים, נמצאה יעילה במניעת סיבוך זה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כאב ומוגבלות של הכתף בצד בו הושתל קוצב לב הינה סיבוך נפוץ, אך לא פורסמו נתונים רבים אודות תחלואה זו. במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את התועלת האפשרית של פרוטוקול פעילות גופנית פשוטה במניעת כאב כתפיים לאחר-ניתוח.

במסגרת המחקר, חולים שעברו השתלה תת-עורית של קוצב לב חולקו באקראי לאחת משתי קבוצות. קבוצת הביקורת קיבלה הוראות סטנדרטיות, בעוד שקבוצת ההתערבות קיבלה הוראה לבצע תרגילים ספציפיים שנועדו לחזק או למתוח את חגורת הכתפיים, לביצוע שלושה ימים בשבוע. הקבוצות היו במעקב לאחר הניתוח להערכת התפתחות אי-נוחות בכתף ותסמונת תפס של הכתף, באמצעות בדיקה גופנית ושאלונים שחולקו לנשאלים.

לאחר חודש אחד, שבעה מבין 21 משתתפים בבוצת הביקורת דיווחו על כאב או אי-נוחות של הכתף, זאת בהשוואה לאחד מ-23 המשתתפים בקבוצת הפעילות הגופנית (p=0.02). לאחר שישה חודשים, ארבעה מבין 23 החולים בקבוצת הביקורת עדיין דיווחו על החמרה בתסמיני הכתף, בהשוואה לאף אחד מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות (p=0.11). בקבוצת הביקורת, בחמישה מבין 19 חולים מבחן התפס היה חיובי לאחר חודש אחד, זאת בהשוואה לאף אחד מהחולים בקבוצת הפעילות הגופנית (p=0.01). המדדים להערכת כאב והפרעה לתפקוד הכתף היו גרועים יותר בקבוצת הביקורת. לא תועדו סיבוכים על-רקע פעילות באף אחת מקבוצות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי השתלת קוצב לב מלווה לעיתים בכאב ומוגבלות של הכתף באותו צד, כאשר ניתן למנוע את הסיבוך הנ”ל באמצעות תרגילים פשוטים.

Pacing Clin Electrophysiol. 2011;34(6):672-678

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה