אורתופדיה-פיזיותרפיה

שיעור השמנת היתר גבוה יותר במטופלים עם דלקת פרקים בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (מתוך דיווח CDC)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בדיווח התחלואה והתמותה השבועי של המרכז למניעת מחלות ובקרתן, ה-CDC (או Centers for Disease Control and Prevention ) מעלים חוקרים אפידמיולוגים את נושא ההשמנה במטופלים עם דלקת פרקים (arthritis ). החוקרים מדווחים כי מטופלים עם דלקת פרקים נוטים להשמנה יותר מאנשים ללא דלקת פרקים.

ההערכה בארצות הברית היא כי 72.5 מיליון מבוגרים מגיל 20 ומעלה סובלים מהשמנת יתר, ו-50 מיליון סובלים מדלקת פרקים. החוקרים השתמשו בנתונים מ-BRFSS (או Behavioral Risk Factor Surveillance System ), שהוא סקר טלפוני המתבצע מדי שנה בקרב מבוגרים מ-50 המדינות של ארצות הברית. החוקרים בדקו את תוצאות BRFSS בשנים 2003-2009 על מנת להעריך את שיעור ההשמנה במטופלים עם דלקת פרקים לעומת השיעור באוכלוסיה הכללית.

מתוצאות הסקר עולה כי שכיחות השמנת היתר גבוהה יותר במטופלים עם דלקת פרקים מאשר באנשים ללא דלקת פרקים בכל 50 המדינות.

* בשנת 2003, 33.2% המטופלים עם דלקת פרקים סבלו במקביל מהשמנת יתר, לעומת 21.4% מאנשים ללא דלקת פרקים.

* בשנת 2009, השיעור עלה ל-35.2% לעומת 23.6%.

* מספר המדינות בהם מעל 30% מהמטופלים עם דלקת פרקים עונים על ההגדרה של השמנת יתר עלה מ-38 מדינות ב-2003 ל-48 ב-2009.

מומחית מהתחום ציינה כי הקשר בין דלקת פרקים לבין השמנת יתר אינו מפתיע, אך גודל התופעה עלה על הציפיות, ועל כן קיימת חשיבות להעלאה המודעות לתופעה. החוקרים מציינים כי הקשר בין דלקת פרקים לבין השמנה הינו קשר דו-כיווני. אנשים עם כאבים בפרקים נוטים להמנע מפעילות גופנית, ועל כן נוטים להשמנה. כמו כן, ידוע כי בהנתן דלקת פרקים, השמנה מחמירה את המחלה. הדבר יוצר מעגל סגור.

החוקרים ממליצים למטופלים עם דלקת פרקים להתמקד בירידה קלה במשקל, שכן כל ק”ג פחות מוריד משקל מהברכיים וכך מפחית את כאבי הפרקים. ככל שהכאב פחות, קל יותר לבצע פעילות גופנית ולרדת עוד במשקל. במקרים אלה שחיה היא פעילות גופנית טובה, שכן המים מפחיתים את עומס המשקל על הפרקים. גם הליכה וטאי צ’י הן אפשרויות טובות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה