אורתופדיה-פיזיותרפיה

דיכאון מעלה את הסיכון לכאב בחולים עם דלקת מפרק הברך (J Bone Joint Surg)

נוכחות דיכאון הינה גורם סיכון בלתי-תלוי לכאב בחולים עם עדות רנטגנית לאוסטאוארתריטיס קלה עד בינונית של הברך, כך מדווחים חוקרים מדרום קוריאה.

התרומה של דיכאון לתסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך כמעט מקבילה לזו של החומרה הרדיוגרפית של המחלה. מאחר שממצאים אלו נכונים במיוחד עבור חולים עם אוסטאוארתריטיס בדרגה קלה עד בינונית, יש לקחת בחשבון את אפשרות דיכאון בחולים הסובלים מתסמינים חמורים או ממושכים, באופן שאינו תואם למחלתם.

החוקרים ערכו את המחקר לאחר שמצאו כי בקשישים עם דלקת מפרק הברך קיימת אי-התאמה משמעותית בין העדות הרדיוגרפית ובין חומרת הכאב. להערכתם תפיסת הכאב במקרים אלו מושפעת מגורמים אחרים מעבר לדרגת הנזק המפרקי בחולים עם אוסטאוארתריטיס.

החולים לקחו חלק במחקר Korean Longitudinal Study on Health and Aging, מחקר מבוסס-אוכלוסייה שכלל 1000 מתנדבים, ב-660 נערכו בדיקות הדמיה של הברך, הערכת התסמינים התבססה על מדד Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index, וראיונות להערכת דיכאון. כל המשתתפים היו בגיל 65 ומעלה, עם גיל ממוצע של 71.5 שנים ומדד מסת גוף ממוצע של 24.3 ק”ג למטר בריבוע.

מבין 660 המשתתפים, 556 סבלו מתסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך ו-104 לא סבלו מתסמינים אלו. חולים עם תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים ומדדי מסת גוף גבוהים יותר, בהשוואה לחולים ללא תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך. שכיחות הפרעות דיכאון עמדה על 26.9% בהשוואה ל-5.8% מהחולים ללא תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך (p<0.001). איכות החיים הבריאותית של חולים ללא תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך הייתה גרועה יותר, עם יותר תסמיני דיכאון בקבוצה זו (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עולה כי נוכחות תסמיני דיכאון לוותה ביחס סיכויים של 5.87 לנוכחות תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך. עם זאת, ההשפעה של הפרעת דיכאון הייתה מוגבלת לחולים עם חומרה קלה עד בינונית לפי בדיקות ההדמיה: יחס הסיכויים לנוכחות הפרעת דיכאון היה 2.97 בחולים עם דרגה 0-1, ו-72.08 באלו עם דרגה 2-3 לפי סולם Kellgren-Lawrence. לא נמצא קשר בין הפרעת דיכאון ובין סיכון מוגבר לנוכחות תסמיני אוסטאוארתריטיס של הברך בחולים עם מחלה בדרגה 4.

הממצאים תומכים בהשערה לפיה נוכחות דיכאון עשוי להסביר את אי ההתאמה בין החומרה הרדיוגרפית ובין חומרת התסמינים.

J Bone Joint Surg. 2011;93:556-563

לידיעה במדסקייפ

אתם מוזמנים להיכנס לבית הספר לאוסטיאוארתריטיס

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה