אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפולי אבלציה לדליות גורמים לפחות כאב לאחר הפעולה בהשוואה ללייזר (מתוך British Journal of Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר מבוקר חדש אשר בוצע בהקצאה אקראית ופורסם בגיליון יוני של ירחון British Journal of Surgery עולה כי טיפול אבלציה (Radiofrequency Ablation, RFA) באמצעות ClosureFAST (VNUS) שווה ערך ביעילותו לטיפול בלייזר לדליות, אולם גורם לפחות כאב שלאחר הפעולה.

החוקרים מסבירים כי אבלציית לייזר תוך-ורידית (Endovenous laser ablation, EVLA) ואבלציה מסוג RFA קשורות שתיהן לתוצאות מצוינות בטיפול בדליות, הן מבחינה טכנית והן מבחינה קלינית ובעיני המטופלים עצמם. מטרת מחקרם זה הייתה להשוות את שתי השיטות במחקר קליני תוך הקצאה אקראית של החולים.

במרכז רפואי יחיד, הוקצו 131 חולים עוקבים הסובלים מריפלוקס ראשוני של וריד ה-Great saphenous v. באופן אקראי לעבור EVLA (980 nm; כך ב-64 חולים) או לחילופין RFA (ClosureFAST; כך ב-67 חולים). התוצא העיקרי של המחקר נקבע כהכאב שלאחר הפעולה כפי כפי שהוערך כעבור שלושה ימים, ויעדיו המשניים היו איכות החיים בתוך 6 שבועות, על פי שאלוני ה-Aberdeen Varicose Vein Questionnaire וה-Short Form 12, וכן השיפור הקליני כפי שהוערך באמצעות ה-Venous Clinical Severity Score.

החוקרים מדווחים כי שלושה ימים לאחר הפעולה, עמד ציון הכאב הממוצע על 26.4±22.1 מ”מ עבור RFA ו-36.8±22.5 מ”מ עבור EVLA (p=0.010). בתום עשרה ימים, עמד ציון זה על 22.0±19.8 מ”מ ו-34.3±21.2 מ”מ, בהתאמה (p=0.001). בהשוואה לחולים שעברו EVLA, אלו בקבוצת ה-RFA הראו שימוש במספר נמוך יותר של תרופות לשיכוך כאבים בתום שלושה ימים מהפעולה (8.8±9.5 לעומת 14.2±10.7; p=0.003), וכן בתום עשרה ימים לאחריה (20.4±22.6 לעומת 35.9±29.4; p=0.001). באשר לאיכות החיים של המטופלים, הראו החולים בשתי קבוצות המחקר שינויים בציוני השאלונים האמורים בתום שישה שבועות של מעקב.

לדברי החוקרים, טיפול ה-RFA באמצעות VNUS ClosureFAST היה קשור בפחות כאב שלאחר הפעולה בהשוואה ל-EVLA. עם זאת, הם מזכירים כי השיפור הקליני והשיפור שנצפה באיכות החיים בתום שישה שבועות היה דומה בין שתי שיטות הטיפול.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, מציינת מומחית בתחום כי 12% מהמשתתפים במחקר אבדו למעקב כעבור 6 שבועות.

החוקרים מסכמים כי הן מחקרם זה והן מחקר ה-RECOVERY הקטן יותר תומכים בהשערה לפיה טיפול באמצעות VNUS ClosureFAST פחות כואב מאשר ה-980nm-EVLA. עם זאת, על מנת לצמצם את אי-הנוחות שלאחר הפעולה בעקבות EVLA, פותחו סיבים רדיאליים חדשים יותר, אורכי גל ארוכים יותר וסיבי לייזר עטופים. לדבריהם, שיטות חדישות אלו הוכחו כקשורות בפחות כאב שלאחר הפעולה וצפויים לפיכך להחליף את סיב הלייזר בקוטר 980 nm המשמש כיום. הם מוסיפים כי ממתינים כיום למידע ממחקרים הנערכים בהקצאה אקראית של החולים אשר יתמוך בשימוש בכלים חדישים אלו.

המומחית מסכימה לכך שיש צורך במחקרים ארוכי טווח בתחום, ומוסיפה כי המחקר הנוכחי מציע כי אבלציית RFA באמצעות ה-VNUS ClosureFAST הינו טוב יותר ככל הנראה עבור החולים בטווח הקצר.

Br J Surg. 2010;97:810-818

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה