אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם ניתן ללמד חולי אוסטיאופורוזיס כיצד להימנע משבר בירך בעת נפילה? (מתוך BMC Research Notes)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון BMC Research Notes עולה כי ניתן ללמד חולים עם אוסטיאופורוזיס כיצד לבלום נפילה בצורה בטוחה, באופן שיאפשר מניעה של שברים בירך. החוקרים ביקשו לבחון את השימוש באימון שמקורו באמנויות לחימה בקרב נבדקים צעירים ובריאים.

החוקרים מסבירים כי כ-90% מהשברים בעצם הירך נגרמים על ידי נפילות. לטענתם, אימונים המלמדים כיצד ליפול נכון שמקורם באמנויות לחימה נכללו לאחרונה בתוכנית מוצלחת למניעת נפילות עבור קשישים בריאים. לאור הסיכון הגבוה לשבר בעקבות נפילה, חולים עם אוסטיאופורוזיס צפויים להרוויח רבות מאימון שכזה, הם מציעים. עם זאת, מסיבות ברורות של בטיחות לא ניתן היה להעריך את הגישה הטיפולית הזו באופן ישיר בקרב חולי אוסטיאופורוזיס.

לצורך המחקר הנוכחי, מדדו החוקרים את הכוחות המופעלים על עצם הירך במהלך אימוני נפילות מתנוחת כריעה או עמידה אל מזרן בעובי 4 ס”מ העשוי Polyurethane foam המשמש לאימוני ג’ודו, ואל מזרן בעובי 25 ס”מ המשמש לאימוני התעמלות אמנותית, בקרב שישה נבדקים בריאים בגילאי 23 עד 44 שנים. אף אחד מהמשתתפים לא התנסה בעברו באימוני אמנויות לחימה המלמדות שיטות לנפילה נכונה. באימוני הנפילות למדו המשתתפים כיצד להפוך נפילה לתנועת גלגול על ידי כיפוף וסיבוב הגו והצוואר.עבור כל מצב, השוו החוקרים את הכוח הרב ביותר המופעל על הירך באמצעות שני מדדים של בטיחות המתבססים על עומס השברים הפמורליים בנשים קשישות ועל השימוש במגן ירכיים.

החוקרים מצאו כי נפילה על הצד מתנוחת כריעה או מעמידה ענתה על מדדי הבטיחות כל עוד בוצעה על מזרן בעובי 25 ס”מ, בעוד שנפילה קדימה ענתה על מדדים אלו רק באם בוצעה על מזרן זה מתנוחת כריעה.

בין מגבלות המחקר מזכירים החוקרים את המדגם הקטן (שישה נבדקים), ולפיכך את היעדר הייצוג של אנשים במשקלים ובגבהים שונים. באופן דומה, השימוש בנבדקים צעירים ובריאים (ולא מבוגרים ובריאים) עשוי היה להשפיע על הערכת עוצמת הנפילה. אימוני נפילות שבוצעו בקרב נבדקים מבוגרים יותר צפויים לדבריהם להיות שונים בשל זמן תגובה איטי יותר וקואורדינצית שרירים ירודה יותר בקרב מבוגרים, דבר שיוביל לתת-הערכה של השפעת הנפילה. עם זאת, הם מציינים כי נבדקים מבוגרים יותר נוטים להיות זהירים יותר מצעירים, ולפיכך תתכן מהירות נמוכה יותר של הנפילה והערכת-יתר של השפעתה.

על בסיס ממצאיהם אלו בקרב נבדקים צעירים ובריאים, סבורים החוקרים כי אימוני נפילות עשויים להיות בטוחים עבור חולים הסובלים מאוסטיאופורוזיס באם יהיו אלו לבושים במגני ירכיים במהלך האימון, יבצעו אותו על גבי מזרן עבה וימנעו מאימוני נפילות מתנוחת עמידה. מאחר וטכניקות של אמנויות לחימה עשויים לצמצם את הכוחות המופעלים על הירך וניתנים ללימוד בקרב אנשים מבוגרים יותר, הרי שעשויים לטענתם למנוע שברים בירך בחולים עם אוסטיאופורוזיס.

BMC Res Notes 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה