אורתופדיה-פיזיותרפיה

כדאי לדאוג לתיקון מוקדם של אי-יציבות צווארית בחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (J Rheumatol)

רופאים מפינלנד ממליצים כי חולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית (RA) המפתחים atlantoaxial subluxation (או AAS) יעברו ניתוח לייצוב עמוד השדרה הצווארי לפני שאי-היציבות הצווארית הופכת למסובכת יותר ולפני התפתחות תופעות רב-איבריות חמורות יותר של המחלה.

החוקרים מציינים כי חולים הסובלים מ-AAS מסוג מורכב יותר עלולים לסבול מסממנים חמורים יותר של RA באופן כללי, דבר המקשה על אינטובציה ומפחית את הקיבולת התפקודית שלהם, דבר ההופך אותם פגיעים יותר לסיבוכים של המחלה.

החוקרים כותבים כי AAS קשור לעליה בתמותה בחולי RA ועלול לגרום כאבים בצוואר, אי-יציבות צווארית, מיאלופתיה, ולשלב מעורבות של עצב קרניאלי וסימפטומים ורטברו-בזילאריים. אולם, הם מציינים כי ישנם מחקרים המעידים על השפעה ארוכת טווח של ניתוח בעמוד השדרה הצווארי בחולי RA.

החוקרים ביצעו הערכה רטרוספקטיבית של התוצאות בקרב 86 חולי RA (גיל ממוצע של 61.8 שנים, משך מחלה ממוצע של 23.6 שנים) שעברו ניתוח בעמוד השדרה הצווארי בין השנים 1998-1994. 12 מהחולים עברו ניתוח נוסף בשל subluxation חוזר.

שני-שלישים מתוך 66 החולים שניתן היה לקבוע בהם את התוצאה התיפקודית, דיווחו על הקלה או הפחתה ברמת הכאבים ושיפור בקיבולת התיפקודית. ליקויים נוירולוגיים נפתרו ב-53% מהמקרים.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת בת 7.5 שנים, נפטרו 32 (37%) מהחולים. 11 (61%) מתוך 18 החולים שהיו מעל גיל 70 שנים נפטרו. החוקרים משערים כי נתונים אלה משקפים, לפחות באופן חלקי, את הפרוגנוזה הירודה של חולי RA.

גורמים שאיפשרו להבדיל בין החולים שנותרו בחיים לחולים שנפטרו היו גילם (ממוצע של 60 לעומת 66 שנים), שימוש בקורטיקוסטרואידים (ב-11% לעומת 31%) והופעת סיבוכים לאחר הניתוח (89% לעומת 69%).

החוקרים ממליצים כי חולי RA שסובלים מסיפטומים צווארים, אפילו במידה והם קלים, צריכים לעבור הערכה לאבחון אי-יציבות צווארית וכי יש להדגיש את הטיפול הניתן בתקופה הסמוכה לניתוח בחולים אלה.

הם מסכמים כי יתכן שטיפול ניתוחי אינו מפחית את שיעור התמותה בחולים, אך הוא עשוי להפחית את הסימפטומים במהלך שנות חייהם.

לידיעה במדסקייפ

J Rheumatol 2006;33:517-522.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה