אורתופדיה-פיזיותרפיה

שיקום אינטנסיבי טוב כמו ניתוח בטיפול בכאב כרוני בגב תחתון (BMJ)

לפי מחקר חדש עולה, כי שיקום אינטנסיבי הכולל מרכיב קוגנטיבי התנהגותי, יעיל באותה מידה כמו ניתוח לאיחוי חוליות בעמוד השידרה, כטיפול בכאב כרוני בגב תחתון. לפי החוקרים, הניתוח יקר בהרבה מהטיפול השיקומי.

במחקר השתתפו 349 מטופלים,  מתוכם 176 עברו ניתוח ו- 173 עברו שיקום. המטופלים עברו ניתוח, רק במידה וגם הם וגם הרופאים שטיפלו בהם, לא היו בטוחים מהי הגישה הטיפולית המועדפת. הטיפול השיקומי כלל חינוך של המטופלים ותירגול, 5 ימים כל שבוע במשך 3 שבועות, ופגישות מעקב אחרי 1, 3, 6, או 12 חודשים. השיקום כלל גם טיפול קוגנטיבי התנהגותי, שנועד בכדי להתמודד עם פחדים ואמונות מזיקות, שמטופלים מפתחים כאשר הם סובלים מכאב. החוקרים העריכו את תוצאות הטיפול, בעזרת מספר מדדים להערכה של תפקוד ושל כאב.

נמצא כי התוצאה במדד Oswestry היתה טובה יותר בקבוצת הניתוח. החוקרים מסבירים, כי ההבדל הקליני שנמצא בין הקבוצות הוא קטן, ואינו מצדיק את הסיכון המוגבר והעלות הגדולה שכרוכים בניתוח. שאר המדדים שנבדקו, לא הראו הבדל מובהק בין הקבוצות, ולא נראה הבדל בשיפור באיכות החיים.

החוקרים מציינים, כי 48 מהחולים בקבוצת השיקום, עברו ניתוח במהלך 24 חודשי המעקב.

החוקרים כותבים, כי על אף שכמה מן הרופאים והחולים לא הו מרוצים מתוצאות השיקום, חולים רבים נהנו מהשיקום ונמנעו מהתערבות ניתוחית.

קבוצה נוספת של חוקרים, חישבה את העלות של שתי הגישות הטיפוליות לאורך מחקר זה. החוקרים מדווחים, כי עלות הגישה הניתוחית הסתכמה ב- 7,830 ליס”ט לחולה ועלות הגישה השיקומית הסתכמה ב- 4,526 ליס”ט לחולה.

החוקרים סיכמו, כי טיפול בשיקום בחולים הסובלים מכאב כרוני בגב תחתון, טוב יותר מאשר ניתוח מבחינת עלות-תועלת, אחרי שנתיים של מעקב.

BMJ Online First 2005.

לידיעה המלאה במדסקייפ

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה