אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפולי הנעה פסיבית ממושכת מועילים לאחר ניתוח לתיקון מפרק הברך (J Rheumatol)

על-פי מטה-אנליזה שביצעו חוקרים קנדיים, טיפול באמצעות הנעה פסיבית ממושכת (CPM) לאחר ניתוח total knee arthroplasty משפר את יכולת הכיפוף ומפחית את משך השהייה בבית החולים כאשר הוא מוסף לטיפול הפיזי הקונבנציונאלי.  

החוקרים מדווחים כי מחקרים שונים אודות CPM העלו תוצאות סותרות וכי לא קיימת הסכמה בנוגע ליעילותו של טיפול זה לטווח הארוך.

הם בחנו את תוצאותיהם של 14 מחקרים שבהם בוצע מעקב אחר 952 חולים שטופלו בשל מחלת מפרק דגנרטיבית באמצעות החלפה מלאה של מפרק הברך וקיבלו טיפול פיזי עם טיפול CPM או בלעדיו.

כשבועיים לאחר הניתוח, נמצא שטיפול CPM קשור לעליה משמעותית סטטיסטית ביכולת הכיפוף האקטיבית של הברך. הנבדקים בקבוצת הניסוי השיגו גם יכולת כיפוף של הברך בזוית של 90 מעלות במהלך תקופה קצרה ב-4.7 ימים מהנבדקים בקבוצת הביקורת. תקופת האישפוז התקצרה ב-0.69 ימים בממוצע בעקבות הוספת טיפול ה-CPM.

בנוסף נמצאו הבדלים משמעותיים בנפיחות, בשימוש בתרופות לשיכוך כאב, ובצורך לביצוע מניפולוציות תחת הרדמה כללית לאחר הניתוח.

אולם, ההבדלים שנמצאו בין הקבוצות היו קטנים וברוב המקרים לא נמצאו יתרונות בעלי משמעות קלינית. יתר על כן, מציינים החוקרים, השימוש ב-CPM עלול להיות יקר. הם כותבים כי יש לשקול בזהירות את היתרונות הפוטנציאליים של טיפול ה-CPM למול אי הנוחות הכרוכה בו ולמול עלותו.

אולם, במאמר מערכת מצורף נטען כי טיפול CPM נוח הרבה יותר מההגעה התכופה ליחידה לטיפול פיזי. בנוסף מובאות הערכות שהשימוש בגישה טיפולית זו עשוי לחסוך אלפי דולרים לכל חולה.

J Rheumatol 2004;31:2104-2105,2251-2264.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה