אורתופדיה-פיזיותרפיה

השפעת Taping של הפיקה על כוח ה-Quadriceps והתפקוד בנבדקים בריאים

שלומית בושי עורכת מדור פיזיותרפיה

Herrington L. The Effect of Patella Taping on Quadriceps Strength and Functional Performance in Normal Subjects. Physical Therapy in Sport.2004 Feb;5(1):33-36

Taping של הפיקה היא טכניקה יעילה ומקובלת לטיפול בבעיות פטלופמורליות.

מחקרים קודמים מראים כי taping משפר את כוח ה-quadriceps ואת תפקודו. לכך יש שני הסברים עיקריים: הראשון הוא שה-taping מוריד את הכאב הגורם לאינהיביציה של ה-quad., ועל ידי כך משפר את תפקודו. הסבר אחר הוא שה-taping משנה את המנוף של השריר על ידי שינוי עמדת הפיקה ובכך משפר את מומנט היישור של הברך.

מטרת המחקר היתה לבדוק את השפעת ה- taping על כוח ה-quad. ועל התפקוד בנבדקים בריאים, ללא כאבים, בניסיון לעמוד על המנגנון מאחורי השפעתו המועילה של ה-taping בבעיות פטלופמורליות.

במידה והשיפור בתפקוד השריר הוא עקב הורדת אינהיביציית הכאב, ל-taping לא תהיה כל השפעה, או השפעה מועטה בלבד על נבדקים בריאים שאינם סובלים מכאבים. אך אם השיפור הוא עקב שינוי המנוף של השריר, כלומר שינוי מנח הפיקה, הרי שהתפקוד בנבדקים בריאים ישתנה כתוצאה מה-taping. השינוי יכול להיות שיפור או ירידה בתפקוד, תלוי באופן שינוי מנח הפיקה.

במחקר השתתפו ארבעים סטודנטיות בריאות בגיל ממוצע 20.4 ללא כאבים וללא היסטוריה של בעיות בגפיים התחתונות.

נמדדו כוח ה-quadriceps ברגל הדומיננטית ומרחק קפיצה כמדד לתפקוד השריר.

כוח השריר נמדד על ידי Cybex Norm isokinetic dynamometer. הנבדקות ישבו על כסא המכשיר והתבקשו לבצע עשרה כיווצים קונצנטרים של ה-quad.. שבעה כיווצים נעשו בעומס סאב מקסימלי על מנת להכיר את הפעולה, ושלושת הכיווצים הנותרים בוצעו בעומס מקסימלי, ומהם נלקחו המדידות. המדידות נעשו ללא taping ולאחר מכן חזרו עליהן עם taping.

התוצאות הראו כי עם ה-taping היתה ירידה בכוח ה-quad., אולם הירידה היתה לא משמעותית מבחינה סטטיסטית. מבחינת התפקוד, היתה ירידה משמעותית מבחינה סטטיסטית במרחק הקפיצה עם ה-taping, כלומר ל-taping היתה השפעה על התפקוד, גם אם היא שלילית.

בנבדקות הבריאות ה-taping שינה את מנח הפיקה ואת המנוף באופן שהקטין את היתרון המכני והוריד מיעילות מנגנון יישור הברך.

ממצאים אלה עשויים לסייע בהבנת המנגנון בו taping משפר את תפקוד ה-quad. באנשים הסובלים מבעיות פטלופמורליות על ידי שינוי במנח הפיקה ועל ידי כך שיפור מנוף השריר.

מנגנון הורדת הכאב אינו יכול לספק כאן הסבר מכיוון שהנבדקות במחקר לא סבלו מכאבים.

יש צורך במחקר נוסף בנבדקים סימפטומטיים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה