אורתופדיה-פיזיותרפיה

Celecoxib שווה ביעילותו ל- indomethacin במניעה של אוסיפיקציה הטרוטופית לאחר ניתוח של החלפת מפרק הירך וכרוך בתופעות לוואי מועטות יותר (J Arthroplasty)

אוסיפיקציה הטרוטופית (heterotopic ossification- HO) מתרחשת ב- 14% עד 63% מהחולים העוברים total hip arthroplasty. התופעה כרוכה בכאבים  ולעיתים בהגבלה בטווח התנועה.

החוקרים ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של celecoxib (Celcox, Celebra), מעכב סלקטיבי של COX-2, לאינדומטצין (Indomed, Indovis), מעכב COX בלתי סלקטיבי, במניעת HO. לשם כך בדקו 400 חולים, מרביתם נשים, עם coxarthosis, שעברו ניתוח זהה של החלפת מפרק הירך. לאחר הניתוח 250 חולים קיבלו טיפול באינדומטצין, 50 מ”ג פעמיים ביום, ו-150 טופלו בסלקוקסיב, 200 מ”ג פעמיים ביום. סקירה רדיוגראפית נערכה 12 חודשים לאחר הניתוח.

נמצאה הארעות דומה של HO בשתי הקבוצות. אוסיפיקציה בדרגה I ו- II נמצאה ב- 12.2% וב- 5.2% מחולי קבוצת האינדומטצין, וב- 10.2% ו- 4.1% מחולי קבוצת הסלקוקסיב, בהתאמה. לא נמצאה אוסיפיקציה מדרגה III או IV או early aseptic loosening בשנה שלאחר הניתוח.

הסבילות לטיפול בסלקוקסיב היתה טובה יותר, רק 2% מהמטופלים חדלו מהטיפול עקב תופעות לוואי, בהשוואה ל- 8% מהנוטלים אינדומטצין. הסיבות השכיחות להפסקת הטיפול היו תופעות של מערכת העיכול בקבוצת האינדומטצין, לעומת בחילות וצרבת בקבוצת הסלקוקסיב.

הסלקוקסיב הראה יעילות שווה לאינדומטצין במניעה של OH והיה כרוך בתופעות לוואי מעטות יותר ושיעור נמוך משמעותית של הפסקת הטיפול. הסיכון לאוסיפיקציה לאחר ניתוח החלפה של מפרק הירך הוא גבוה ביותר ולכן יש צורך בטיפול מניעתי בכל החולים הללו, קובעים החוקרים.


J Arthroplasty 2004 Jan;19:1:14-8

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה