אורתופדיה-פיזיותרפיה

התערבות ניתוחית במקרי Hallux Rigidus יוצרת שיפור בטווח הקצר (J Foot Ankle Surg)

מחקר חדש מוצא כי התערבות ניתוחית במקרים של hallux rigidus באמצעות חיתוך עצם או resurfacing endoprosthesis יוצרת שיפור סובייקטיבי לטווח הקצר ומגדילה את טווח התנועה של מפרק ה-metatarsophalangeal הראשון.

 כמה מחקרים פרוספקטיביים העריכו את תוצאות הטיפול הכירורגי בחולים הסובלים מ-hallux rigidus סימפטומטי. מחקרים קודמים העריכו את יעילות ה-cheilectomy בלבד, את יעילות מגוון ניתוחי חיתוך עצם שונים יחד עם  Keller resection arthroplasty, או את יעילות השילוב של פרוצדורות להצלת המפרק ולהריסת המפרק.  

במחקר זה השתתפו 44 חולים שבהם בוצעו 47 ניתוחים. החוקרים ביצעו הערכה סובייקטיבית, בדיקה פיזית, ואנליזה רדיוגרפית לפני הניתוח וכעבור שנה של מעקב אחריו.

בקרב 20 חולים (20 רגליים) בוצע ניתוח חיתוך של העצם, עם חזרה ב-16 חולים (16 רגליים). 7 חולים (9 רגליים) טופלו באמצעות resurfacing endoprosthesis עם חזרה בכל החולים.

ההערכה הסובייקטיבית בוצעה באמצעות סקאלה שהותאמה לכך. בנוסף בוצעה בדיקה פיזית ורדיוגרפית של הרגליים.

שינוי בעל משמעות סטטיסטית במרחק הבליטה של ה-metatarsal נמצא בין הערכים לפני הניתוח לאלה שנמדדו אחריו בקבוצה שעברה חיתוך עצם (P=.000), וכן בכיפוף במישור האופקי של ה-digit השניה (P=.000), ובזוית הלטרלית של ה-talo-first metatarsal (עם P=.015). לא נצפה כל שינוי אחר בעל משמעות סטטיסטית בין הערכים לפני הניתוח לאלה שנמצאו בעקבותיו.  

החוקרים מסכמים כי בקרב אוכלוסיית חולים ספציפית זו, תוצאות ההתערבות הניתוחית לטיפול ב- hallux rigidus יצרה שיפור סובייקטיבי ושביעות רצון של החולה בטווח הקצר וכן הגדלה מינימלית בטווח התנועה של מפרק ה-metatarsophalangeal הראשון.  

אולם, מציינים החוקרים כי דרגת הקיצור האטרוגני של ה-metatarsal הראשון אחרי חיתוך העצם סביב המפרק תרמה לאי-יציבות גלויה של ה-column המדיאלי.

הם מסבירים כי דבר זה ניכר ברדיו-גרפיה על-פי הרעת הזוית הלטרלית של ה-talo-first metatarsal, מדיאליזציה מתקדמת של ה-digit השניה, ועל פי ה-metatarsus primus elevatus וה-hallux equines הקבועות בין המדידות שנעשו לפני הניתוח לאלה שנעשו אחריו. עם זאת, הם מסכמים כי השינויים הרדיוגרפיים הללו אמנם דורשים חקירה נוספת, אך אינם נראים קשורים לירידה בתיפקוד.

J Foot Ankle Surg 2003;42:350-358

לידיעה ב-doc’s guide.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה