אונקולוגיה

שיפור לאורך הזמן בשיעורי הישרדות חולים עם סרטן כבד (JAMA Netw Open)

שיעורי ההישרדות של חולים עם סרטן כבד (Hepatocellular Carcinoma) השתפרו עם השנים, אם כי שיעורי ההישרדות הכוללים עדיין נמוכים. במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open כותבים החוקרים כי אבחנה מוקדמת וטיפול שיפרו משמעותית את תוצאות ההישרדות בין תחילת שנת 2006 ועד סוף שנת 2019.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 3,441 מבוגרים עם אבחנה של סרטן כבד, מטרת החוקרים הייתה לבחון את מגמות שיעורי ההישרדות בחולים עם ממאירות כבדית, הסיבה הנפוצה ביותר ברחבי העולם לתחלואה ותמותה על-רקע ממאירות. היארעות סרטן כבד עלתה בלמעלה מכפליים בארצות הברית בשני העשורים האחרונים וצפויה להמשיך ולעלות.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Kaiser Permanente Northern California Health System, כאשר החולים סווגו לתקופות בין 2006-2012 ו-2013-2019, כאשר נתוני המעקב נאספו עד סוף דצמבר בשנת 2020.

מהנתונים עולה כי שיעורי ההישרדות בחולים עם סרטן כבד השתפרו משמעותית בין 2006-2012 ועד 2013-2019, בפרט בקרב אלו שהופנו לקבלת טיפול במטרת ריפוי.

בחולים עם מחלה בשלב מוקדם (שלב 0 או A לפי סיווג BCLC) תועדו סיכויי הישרדות גבוהים יותר, בהשוואה לאלו עם מחלה בשלב ביניים או מתקדם.

מניתוח רב-משתני עלה כי גורמים דוגמת גיל 70 שנים ומעלה, מין זכר, שלב BCLC מתקדם ורמות Alpha-fetoprotein גבוהות יותר נקשרו עם שיעורים גבוהים יותר של תמותה מכל-סיבה. 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על התועלת הברורה של אבחנה מוקדמת, כאשר בחולים עם מחלה בשלב מוקדם שקיבלו טיפול במטרת ריפוי תועדו שיעורי ההישרדות הטובים ביותר; השפעה זו הפכה בולטת יותר בשנים האחרונות. הנתונים מדגישים את חשיבות גורמים דמוגרפיים בכל הנוגע להישרדות החולים, כאשר נתונים אלו עשויים לסייע בבחירת גישת הטיפול, בפרט בכל הנוגע להשתלת כבד.

JAMA Netw Open, Sep 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה