אונקולוגיה

האם הפסקת טיפול במעכבי בקרה חיסונית משפיע על הישרדות חולים עם ממאירות קשקשית של ראש וצוואר? (JAMA Netw Open)

בחולים עם ממאירות קשקשית חוזרת או גרורתית באזור ראש וצוואר אשר טופלו במעכבי בקרה חיסונית תועדו שיעורי הישרדות דומים בין אם המשיכו בטיפול התרופתי ובין אם הפסיקו את הטיפול לאחר שנה או שנתיים, בהשוואה להמשך טיפול מעבר לנקודת זמן זו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

למרות שמעכבי בקרה חיסונית מהווים קו טיפול מוקדם בחולים עם ממאירות קשקשית חוזרת או גרורתית באזור ראש וצוואר, ישנן שאלות אודות משך הטיפול האופטימאלי והיתרונות והסיכונים של חידוש הטיפול לאחר התקדמות מחלה.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שהתבסס על מאגר Flatiron Health Nationwide Oncology Database, כולל 4,549 חולים עם ממאירות קשקשית חוזרת או גרורתית באזור ראש וצוואר שטופלו במעכבי בקרה חיסונית בין 2015 עד 2023.  במסגרת המחקר נבחנו התוצאות בחולים שהפסיקו טיפול במעכבי בקרה חיסונית לאחר שנה ושנתיים, בהשוואה לאלו שהמשיכו בטיפול מעבר לנקודות זמן אלו וכן נבחנו תוצאות טיפול חוזר במעכבי בקרה חיסונית. ניסיון טיפול חוזר מיידי כלל חידוש טיפול במעכבי בקרה חיסונית לאחר הפסקה של לפחות 60 ימים ללא כל טיפול אחר בטווח זמן זה; ניסיון טיפול חוזר מאוחר כלל חידוש טיפול במעכבי בקרה חיסונית לאחר קבלת טיפול שאינו במעכב בקרה חיסונית קודם לכן.

חציון ההישרדות הכוללת עמד על 10.9 חודשים, עם הישרדות כוללת ארוכה יותר בחולים שטופלו במעכבי בקרה חיסונית כקו-טיפול ראשון (12.2 חודשים) לעומת קבלת הטיפול כקו-שני (8.7 חודשים) או שלישי (9.1 חודשים). בחולים עם ממאירויות חיוביות לנגיף HPV תועד חציון הישרדות כוללת של 16.6 חודשים, בעוד שבאלו עם ממאירויות שליליות לזיהום הנגיפי תועד חציון הישרדות כולל של 8.8 חודשים.

חציון ההישרדות הכולל לאחר שנה אחת עמד על 40.7 חודשים באלו שהפסיקו את הטיפול, לעומת 57.7 חודשים באלו שהמשיכו בטיפול (יחס סיכון של 1.33, p=0.22). לאחר שנתיים, חציון ההישרדות הכוללת בשתי הקבוצות טרם הושג (יחס סיכון של 0.52, p=0.13).

חציון ההישרדות הכוללת היה מבטיח לאחר ניסיון טיפול חוזר במעכבי בקרה חיסונית לאחר 15.7 חודשים בזרוע טיפול חוזר מיידי ו-9.9 חודשים לאחר ניסיון טיפול מאוחר עם חציון מרווח זמן עד לטיפול הבא של 10.4 ו-4.6 חודשים, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפסקת טיפול במעכבי בקרה חיסונית בחלים עם תגובה ארוכת-טווח לאחר שנה או שנתיים הינה גישה אפשרית שאינה פוגעת בסיכויי ההישרדות של חולים. ניסיון טיפול חוזר במעכבי בקרה חיסונית עשוי להיות יעיל בחלק מהחולים.

JAMA Netw Open, Aug 19, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה