אונקולוגיה

מחלת כבד כרונית הינה גורם סיכון לסיבוכים ותמותה בחולים עם דלקת לבלב חדה (Sci Rep)

בחולים עם אבחנה של דלקת לבלב חדה, נוכחות מחלת כבד כרונית מלווה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון לתמותה באשפוז לצד שיער גבוה יותר משמעותית שם סיבוכים סיסטמיים ומקומיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאור גורמי הסיכון החופפים, חשוב לאסוף מידע אודות הקשר בין דלקת לבלב חדה ובין מחלת כבד כרונית. הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 36 מחקרים שהתמקדו במבוגרים עם דלקת לבלב חדה ומחלת כבד כרונית, תוך השוואת התוצאות אל מול ביקורות ללא מחלת כבד כרונית.

מבין המחקרים שנכללו בסקירה, 12 דיווחו על שחמת כבד ו-24 דיווחו על מחלת כבד סטאטוטית, כאשר שבעה דיווחו באופן ספציפי על מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ומחקר אחד דיווח על מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית.

התוצא העיקרי של המחקר היה תמותה, כאשר תוצאים משניים כללו את חומרת דלקת לבלב חדה, סיבוכים מקומיים או סיסטמיים ומשך האשפוז.

מהנתונים עולה כי מחלת כבד כרונית מלווה בעליה של פי 2.53 בסיכון לתמותה באשפוז בחולים עם דלקת לבלב חדה (p=0.01). מחלת כבד כרונית מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לכשל כלייתי (יחס סיכויים של 1.92, p=0.01) וכשל נשימתי (יחס סיכויים של 1.99, p=0.033).

מחלת כבד כרונית מלווה בסיכון מוגבר פי 2.59 לכשל איבר יחיד (P<0.01) ועליה פי 1.37 בסיכון לתסמונת כשל רב-מערכתי (p=0.028). מחלת כבד כרונית לוותה גם בעליה של פי 1.95 בסיכון לתסמונת תגובה דלקתית סיסטמית (p=0.042).

הסיכון לסיבוכים מקומיים, כולל קולקציות נמקיות (יחס סיכויים של 2.53, p=0.001), קולקציית נוזל לבלב (יחס סיכויים של 2.39, p=0.002) ופסוידו-ציסטה של הלבלב (יחס סיכויים של 1.53, p=0.039) היה גבוה יותר בחולים עם מחלת כבד כרונית, בהשוואה לביקורות ללא מחלת כבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם משלב דלקת לבלב חדה ומחלת כבד כרונית נדרשת תשומת לב רבה יותר וניטור הדוק יותר במהלך האשפוז מאחר והם בסיכון מוגבר לצורות חמורות יותר של המחלה וסיבוכים מקומיים וסיסטמיים.

Sci Rep, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה