אונקולוגיה

סיכון מוגבר לאובדנות בקרב בני זוג של חולים עם מחלות ממאירות (JAMA Oncology)

בני ובנות זוג של חולים עם מחלה ממארת מצויים בסיכון מוגבר לאובדנות, בפרט במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת המחלה הממארת אצל בן/בת זוגם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על מצוקה פסיכולוגית גבוהה יותר והפרעות פסיכיאטריות משמעותיות בקרב בני ובנות זוג של חולים עם מחלות ממאירות, אך אין מידע רב אודות התנהגות אובדנית באוכלוסייה זו.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הסיכון לניסיון אובדני ותמותה עקב אובדנות בקרב בני ובנות זוג של חולי סרטן במדגם ארצי מדנמרק. הם אספו נתונים בין השנים 1986 עד 2016 והשוו את שיעורי ניסיון אובדנות ותמותה עקב מעשה אובדני בין אלו עם בן/בת זוג שאובחנו עם מחלה ממארת ובין אלו ללא אבחנה של ממאירות אצל שותפם לחיים.

קבוצת המחקר כלל 409,388 בני ובנות זוג של חולי סרטן, אשר נבחנו אל מול 2,046,682 ביקורות תואמות. המשתתפים היו במעקב עד ניסיון אובדני ראשון, תמותה עקב אובדנות, תמותה מסיבות אחרות, הגירה, או עד 31 בדצמבר, 2016.

בקרב בני/בנות זוג של חולי סרטן תועדה עליה של 28% בסיכון לניסיון אובדני (יחס סיכון של 1.28) ועליה של 47% בסיכון לתמותה עקב אובדנות (יחס סיכון של 1.47), בפרט במהלך השנה הראשונה לאחר אבחנת ממאירות (יחס סיכון לניסיון אובדני של 1.45 ויחס סיכון לתמותה עקב אובדנות של 2.56).

הסיכון המוגבר לניסיונות אובדניים היה בולט יותר בגברים (יחס סיכון של 1.42), באלו עם הכנסת משק בית נמוכה יותר (יחס סיכון של 1.39) ובאלו עם היסטוריה אישית של מחלה ממארת (יחס סיכון של 1.57).

בקרב אלו שניסו להתאבד, החוקרים זיהו קשר חיובי עם מרבית סוגי הסרטן, אך לא עלם כולם ועם ממאירויות שאובחנו עם פיזור אזורי או בשלב מתקדם (יחס סיכון של 1.66) או בשלב לא-ידוע (יחס סיכון של 1.28), כמו גם לאחר תמותה של בן הזוג עקב ממאירות (יחס סיכון של 1.57).

החוקרים זיהו גם סיכון מוגבר לתמותה עקב אובדנות במרבית סוגי הסרטן, אך לא בכולם, עם עליה גדולה יותר במקרים של ממאירות בשלבים מתקדמים יותר (יחס סיכון של 1.61), או בשלב לא ידוע (יחס סיכון של 1.52), כמו גם לאחר מות בן הזוג (יחס סיכון של 1.70).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר למעשה אובדני ותמותה עקב אובדנות בקרב בני ובנות זוג של חולים עם אבחנה של מחלה ממארת, בעיקר בשנה הראשונה לאחר אבחנת הממאירות. הם קוראים לנקוט צעדים להגברת המודעות ולהשקעת מאמצים למניעת התנהגות אובדנית באוכלוסייה זו.

JAMA Oncology, Aug 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה