אונקולוגיה

בדיקות סקר לדם סמוי בצואה מפחיתות משמעותית את  הסיכון לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום (JAMA Netw Open)

בדיקות סקר אימונוכימיות של הצואה (Fecal Immunochemical Test, או FIT) מפחיתות את שיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום בהיקף של 33%, עם ירידה מרשימה של 42% בשיעורי התמותה עקב ממאירות רקטאלית או ממאירות מעי גס שמאלי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בארצות הברית ישנה המלצה לבדיקת סקר FIT למבוגרים בסיכון ממוצע במטרה להפחית את הסיכון לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום, אך אין עדויות רבות בנושא. הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת, המבוסס על נתונים משתי מערכות בריאות גדולות עם תכניות מבוססות לשליחת בדיקות FIT בדואר במטרה לעודד את המאמצים לבדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים השוו בין 1,103 מבוגרים שהלכו לעולמם עקב סרטן מעי גס ורקטום בין 2011 ו-2017 (קבוצת מקרים) ובין 9,608 ביקורות, אשר נבחרו באקראי מבין אלו ששרדו ללא אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום (קבוצת ביקורת).

התוצא העיקרי היה שיעורי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום באופן כללי וכן הערכת הסיכון לתמותה לפי מיקום הגידול. ניתוח משני שימש להערכת תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום לפי גזע ומוצא אתני.

מניתוח סטטיסטי עלה כי השלמת בדיקת סקר אחת או יותר לוותה בסיכון מופחת ב-33% לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום בכלל. מהנתונים עלה סיכון נמוך ב-42% לתמותה עקב סרטן מעי גס שמאלי וסרטן רקטאלי, אך לא נרשמה ירידה משמעותית בסיכון לתמותה עקב ממאירויות מעי גס ימני.

התועלת של בדיקות סקר FIT תועדה בקבוצות ממוצא ורקע אתני שונה, עם ירידה משמעותית של 63% בשיעורי התמותה עקב הממאירות בקרב אסיאתיים שאינם היספאנים, ירידה של 42% בשחורים שאינם היספאנים וירידה של 29% בשיעורי התמותה עקב הממאירות בלבנים שאינם היספאנים.

ממצאי המחקר תומכים בהשלמת בדיקות סקר FIT עם מעקב אחר תוצאות חריגות במטרה לסייע בהפחתת הסיכון לתמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום.

JAMA Netw Open, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה