אונקולוגיה

טיפול בתרופות להגנה על רירית הקיבה עשוי למנוע פגיעה במעי משנית לטיפול ב-NSAID או אספירין (J Clin Gastroenterol)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology עולה כי Misoprostol הינו טיפול יעיל מאוד למניעת נזקים למעי דק משנית לנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID) או אספירין, בעוד ש-Rebamipide מציע הגנה מתונה מפני נזקים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד חולים מטופלים בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או אספירין למניעת מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאומטיות או מחלות עמוד-שדרה, כאשר טיפולים אלו מלווים בסיכון מוגבר לפציעות מעי דק.

כעת החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה 18 מחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת היעילות של תרופות להגנה על רירית המעי לטיפול ומניעה של פציעות מעי דק במבוגרים תחת טיפול ב-NSAID או אספירין.

בסיכומו של דבר, שישה מחקרים בחנו את יעילות הטיפול ב-Rebamipide, Misoprostol, פרוביוטיקה ו-Polaprezinc; 23 מחקרים בחנו את ההשפעה של מתן טיפול מונע ב-Rebamipide, Geranylgeranylacetone, Misoprostol, Ecabet, Equalen, Muscovite ו-Rifaximin.

התוצא העיקרי היה השינוי במספר הפציעות לג’גונום או אילאום בבדיקת קפסולה לפני ואחרי שימוש בתרופות להקלה על רירית המעי.

מהנתונים עולה כי תרופות להגנה על רירית המעי הפחיתו את היקף הנזק לרירית המעי (הבדל ממוצע של 4.74-, p=0.02), כאשר Misoprostol הינו הטיפול התרופתי היחיד עם השפעה תרפויטית משמעותית (הבדל ממוצע של 9.88-, p<0.001).

עוד עולה מהממצאים השפעה מגנה מפני נזקים למעי דק של NSAID או אספירין (הבדל ממוצע של 1.27-, p<0.001), כאשר Rebamipide הינו הטיפול היחיד עם השפעה מונעת משמעותית (הבדל ממוצע של 1.85-, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים הנדרשים לטיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או אספירין תתכן תועלת למתן תרופות להגנה על רירית המעי למניעת נזקים למעי, כאשר מהממצאים עולה כי Misoprostol מהווה טיפול יעיל.

J Clin Gastroenterol, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה