באיזה גיל אדם מבוגר מדי לביצוע קולונוסקופיה? (Medscape)

בדיקת קולונוסקופיה נותרה שיטת סטנדרט הזהב לגילוי סרטן המעי הגס והסרת פוליפים טרום-סרטניים, כשבעוד שהגיל המומלץ נע בין 45 ל-75 שנים, היתרונות פוחתים משמעותית לאחר גיל זה

בדיקת קולונוסקופיה נותרה שיטת סטנדרט הזהב לגילוי סרטן המעי הגס והסרת פוליפים טרום-סרטניים. הגיל המומלץ לסקר סרטן המעי הגס בארצות הברית נע בין 45 ל-75 שנים, כאשר היתרונות של קולונוסקופיה פוחתים משמעותית לאחר גיל זה. יתרונות אלה פוחתים, בין היתר, כיוון שאנשים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לסיבוכים לפני, במהלך ואחרי הבדיקה. הכנת המעי עלולה לגרום להתייבשות או בעיות אלקטרוליטים, דימום וניקוב המעי עלולים להתרחש במהלך הפרוצדורה, וסיבוכים ריאתיים או קרדיווסקולריים עלולים להופיע לאחר מכן.

סיכונים אלה לעתים קרובות עולים על היתרונות של גילוי נגע טרום-סרטני או סרטן בשלב מוקדם, במיוחד בהתחשב בשיעורים הנמוכים של נאופלזיה מתקדמת וסרטן המעי הגס המתגלים מבדיקת סקר ומעקב לאחר גיל 75.

מחקרים מראים כי יותר ממחצית מהמבוגרים ממשיכים לעבור קולונוסקופיה כבדיקת סקר ומעקב מעבר לזמן הסקר המומלץ. כמו כן, שיעור גילוי הנאופלזיה המתקדמת וסרטן המעי הגס בקרב מבוגרים מעל גיל 75 נמוך יחסית, בעוד שהסיכון לאירועים שליליים הדורשים אשפוז עולה עם הגיל. לכן, חשוב לשקול בקפידה את היתרונות והסיכונים של המשך בדיקות סקר ומעקב בקרב מבוגרים.

המומחים ממליצים לקבל החלטות על המשך בדיקות סקר ומעקב לאחר גיל 75 על בסיס פרטני, תוך התחשבות בתוחלת החיים, סיכונים, יתרונות, מחלות נלוות והיסטוריית הסריקה של המטופל. חשוב לשקול את הזמן שלוקח לפוליפ להתפתח לסרטן המעי הגס ואת הסיכונים הקשורים לפרוצדורה עצמה.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה