אונקולוגיה

בדיקת FDG-PET/CT מצמצמת היקף ניתוחים מיותרים בחולים עם ממאירות ראש וצוואר (Radiotherapy and Oncology)

Doctor and patient רופא ומטופל

בחולים עם קרצינומה של תאי קשקש של הראש והצוואר, השלמת בדיקת FDG-PET/CT להערכת התגובה לטיפול כימו-קרינתי מעלה משמעותית את הדיוק בזיהוי חולים בהם תתכן תועלת לניתוח הצלה לדיסקציה צווארית, עם הפחתת מספר החולים המופנים לניתוח מיותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiotherapy and Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת FDG-PET/CT משמשת יותר ויותר ביחד עם בדיקת MRI או CT סטנדרטית ובדיקת אולטרה-סאונד עם ניקור מחט עדינה לזיהוי שארית מחלה צווארית לאחר טיפול כימו-קרינתי בחולים עם קרצינומה של תאי קשקש של הראש והצוואר.

להערכת ההשפעה של הגדלת היקף בדיקות FDG-PET/CT על דיוק בחירת חולים לניתוח הצלה של דיסקציה צווארית בחנו החוקרים את הרשומות הרפואיות של 908 חולים עם קרצינומה של תאי קשקש של הראש והצוואר עם מעורבות קשריות לימפה.

התוצא העיקרי היה הערך המנבא החיובי של בדיקת FDG-PET/CT לזיהוי מחלה שיירית מוכחת פתולוגית לאחר ניתוח הצלה לדיסקציה צווארית, בהשוואה לבדיקת MRI, CT או אולטרה-סאונד עם ניקור מחט עדינה. תוצאי סיום משניים כללו תוצאים אונקולוגיים.

כחלק מהערכת תגובה לאחר טיפול, 90% מהחולים השלימו בדיקת MRI או CT, 39% השלימו בדיקת אולטרה-סאונד עם ניקור מחט עדינה ו-38% השלימו בדיקת FDG-PET/CT.

לבדיקת FDG-PET/CT ערך מנבא חיובי טוב יותר משמעותית (89%) לזיהוי מחלה שיירית מוכחת בפתולוגיה, בהשוואה לבדיקת MRI/CT עם אולטרה-סאונד (65%). בדיקת FDG-PET/CT שיפרה משמעותית את הדיוק של זיהוי מחלה שיירית מוכחת בפתולוגיה והביאה להפחתת מספר החולים שהופנו לניתוח הצלה מיותר של דיסקציה צווארית בהיקף של 22%.

חולים עם תגובה מלאה לפי בדיקת FDG-PET/CT לא עברו דיסקציה צווארית כניתוח הצלה ובתת-קבוצה זו תועדו תוצאות אונקולוגיות חיוביות.

הערך המנבא השלילי של בדיקת FDG-PET/CT עמד על 97.5%; רק 7 מבין 283 חולים (2.5%) עם תגובה מלאה אובחנו עם כישלון אזורי בשלב מאוחר יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם תגובה מטבולית מלאה, ניתן לוותר בבטחה על ניתוח הצלה לדיסקציה צווארית, בעוד שבחולים ללא תגובה מטבולית מלאה, מומלץ בחום להשלים ניתוח זה.

Radiotherapy and Oncology, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה