ניתוח בריאטרי עשוי להפחית את הסיכון לסרטן שד (JAMA Surgery)

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית את הסיכון לסרטן שד בנשים עם השמנת-יתר, בפרט בנשים לפני מנופאוזה ובנשים עם רמות אינסולין גבוהות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי ניתוח בריאטרי מלווה בסיכון מופחת לממאירות במבוגרים עם השמנת-יתר, כמו גם ממאירויות ספציפיות לנשים, בעיקר באלו עם רמות אינסולין בסיסיות מוגברות.

במחקר הנוכחי הושלם ניתוח משני שכלל 2,867 נשים תואמות (גיל ממוצע של 48 שנים) ממחקר שבדי פרוספקטיבי, לא-אקראי, שכלל גברים ונשים עם השמנה בין 1987 ועד 2001. מבין אלו, 1,420 נשים עברו ניתוח בריאטרי ו-1,447 קיבלו טיפול סטנדרטי.

חציון רמות אינסולין בתחילת הדרך עמדו על 15.8 µIU/L. בקבוצת הניתוח, 68.3% מהנשים עברו ניתוח VBG (או Vertical Banded Gastroplasty), 18.3% עברו ניתוח טבעת קיבה ו-13.4% עברו ניתוח מעקף קיבה.

התוצא העיקרי היה היארעות סרטן שד, כפי שנקע לפי תיעוד במאגר Swedish National Cancer Registry.

לאורך חציון מעקב של 23.9 שנים תועדו 66 מקרים של סרטן שד בקבוצת הניתוח ו-88 מקרים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (p=0.02). ניתוח בריאטרי לווה בירידה של 33% בסיכון לסרטן שד (יחס סיכון מתוקן של 0.67), לאחר הוצאת מקרים שאירעו במהלך שלוש השנים הראשונות ולאחר תקנון לגיל, מדד מסת גוף, צריכת אלכוהול והרגלי עישון.

מהערכת מצב מנופאוזה בתחילת המחקר עלה כי ניתוח בריאטרי מלווה בסיכון מופחת לסרטן שד בנשים לפני מנופאוזה (יחס סיכון מתוקן של 0.64), אך לא בנשים לאחר-מנופאוזה (יחס סיכון מתוקן של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.49-1.45).

ניתוח בריאטרי לווה עוד בסיכון מופחת לסרטן שד בנשים עם רמות אינסולין בסיסיות גבוהות מהחציון (יחס סיכון מתוקן של 0.55), בהשוואה לאלו עם רמות אינסולין בסיסיות נמוכות מהחציון (יחס סיכון מתוקן של 1.01).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התועלת של הטיפול הניתוחי תועדה בעיקר בנשים עם רמות אינסולין גבוהות בדם, רמז לכך שאינסולין עשוי לשמש כמנבא של השפעת הטיפול.

JAMA Surgery, May 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה