אונקולוגיה

האם ילדים שנולדו לאחר טיפולי פוריות בסיכון מוגבר למחלות ממאירות? (JAMA Netw Open)

IVF INFERTILITY הפריה חוץ גופית

מתוצאות מחקר גדול מצרפת שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי שיעורי מחלות ממאירות בקרב ילדים לאחר טיפולי פוריות, כולל הפריה חוץ גופית (IVF) או הזרקת זרע ציטופלזמטית (ICSI), מעט גבוהים יותר בהשוואה לאלו שנולדו ללא טיפולי פוריות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפולי פוריות, כולל הזרעה מלאכותית, הפריה חוץ גופית, או הזרקת זרע ציטופלזמטית עם העברת עוברים קפואים או טריים, אחראים לאחד מכל 30 לידות בצרפת. עם זאת, אין נתונים מוגבלים והטרוגניים הציעו סיכון מוגבר למחלות מסוימות, כולל מחלות ממאירות, בקרב ילדים שנולדו לאחר טיפולי פוריות. לאור זאת, הם ביקשו להשלים מחקר בקנה מידה גדול להערכת הסיכון לממאירות בילדים אלו.

מדובר באחד המחקרים הגדולים ביותר עד כה לבחינת שיעורי ממאירות בקרב אלו שנולדו לאחר טיפולי פוריות. מדגם המחקר כלל 8,526,306 ילדים שנולדו בצרפת בין 2010 ו-2021, מהם 260,236 (3%) נולדו לאחר טיפולי פוריות, כאשר המעקב נמשך עד גיל חציוני של 6.7 שנים.

בסיכומו של דבר, 9,256 ילדים פיתחו ממאירות, כולל 292 שנולדו לאחר טיפולי פוריות. לאור זאת, ממצאי המחקר אינם מצביעים על סיכון מוגבר לכלל הממאירויות יחדיו בילדים שנולדו לאחר טיפולי פוריות. אעפ”י כן, תועדה עליה קלה בסיכון ללויקמיה בילדים שנולדו לאחר הפריה חוץ גופית או הזרקת זרע ציטופלזמטית. מהנתונים עולה מקרה אחד נוסף לכל 5,000 יילודים שנולדו לאחר IVF או ICSI שהגיעו לגיל 10 שנים.

החוקרים ממליצים על המשך ניטור אפידמיולוגי על-מנת להבין טוב יותר את הסיכון ארוך הטווח ולקבוע אם אכן קיים סיכון מוגבר ללויקמיה בילדים אלו. במידה ואכן כך הדבר, אזי חשוב לבחון מנגנונים אפשריים הקושרים בין טכניקות הפריה חוץ גופית או הפרעות פוריות של ההורים, העשויות להוביל לסיכון מוגבר להתפתחות לויקמיה בצאצאים.

JAMA Netw Open, June 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה