אונקולוגיה

דגלים אדומים להופעה מוקדמת של ממאירות מעי גס (JAMA Network Open)

חולים עם הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום פונים לעיתים קרובות עם המטוכזיה או כאבי בטן, תסמינים אשר לעיתים קרובות אינם זוכים להתייחסות מספקת בקרב מטופלים צעירים ומובילים לעיכוב של 4-6 חודשים באבחנה של הממאירות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

על-רקע העלייה במספר המקרים של הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום, המגודר כממאירות המאובחנת לפני גיל 50 שנים, אבחנה מוקדמת מהווה מרכיב חשוב מאוד. שיפור זיהוי סימנים ותסמינים הקשורים עם הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום עשוי להוביל לאבחנה מוקדמת יותר ותוצאות קליניות טובות יותר.

בסקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של 81 מחקרים עם 24.9 מיליון מקרים של הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום, החוקרים ביקשו לקבוע את הסימנים והתסמינים הנפוצים ביותר, הקשר שלהם עם הסיכון להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום והתוצאות הקליניות.

מהנתונים עולה כי המטוכזיה הייתה הסימן/תסמין הראשון הנפוץ ביותר, עם שיעורי הימצאות של 45%, לאחריה דווח על כאבי בטן, עם שיעורי הימצאות כוללים של 40% מהחולים. שינויים בהרגלי יציאה, אשר כללו עצירות, שלשול, או שינויים בהרגלי היציאה, היו התסמין/סימן השלישי בשכיחותו עם שכיחות של 27% ולבסוף ירידה במשקל ללא הסבר תועדה ב-17% מכלל החולים.

הסבירות להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום הייתה גבוהה פי 5 עד פי 54 עם המטוכזיה וגבוהה פי 1.3 עד פי 6 עם כאבי בטן.

מרווח הזמן הממוצע מהסימן או התסמין הראשון ועד לאבחנה של הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום עמד על 6.4 חודשים (טווח, 1.8-13.7 חודשים).

ממצאים אלו והעליה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בחולים מתחת לגיל 50 שנים מדגישים את הצורך בהדרכת רופאים ומטופלים אודות סימנים ותסמינם אלו ולהבטיח כי אין עיכוב בבירור האבחנתי. סיווג נכון של מטופלים ובירור ומעקב הולמים עשויים להפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה משנית להופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום.

JAMA Network Open, May 24, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה