אונקולוגיה

האם לטיפול נרתיקי באסטרוגן השפעה על הישרדות נשים עם סרטן שד? (JAMA Oncol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי לטיפול נרתיקי באסטרוגן אין השפעה על שיעורי התמותה עקב ממאירות בנשים עם אבחנה של סרטן שד מוקדם, בהשוואה לנשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול באסטרוגן נרתיקי עשוי לשמש לטיפול בתסמינים בדרכי מין ושתן של מנופאוזה (Genitourinary Syndrome of Menopause). עם זאת, קיים חשש באשר לבטיחות טיפול נרתיקי באסטרוגן בנשים עם סרטן שד. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם הסיכון לתמותה ספציפית עקב סרטן שד גבוה יותר בנשים עם סרטן שד תחת טיפול נרתיקי באסטרוגן לעומת נשים עם סרטן שד שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי.

מחקר העוקבה כלל שני מדגמים גדולים, אחד מסקוטלנד (2010-2017) והשני מוויילס (2000-2016), אשר כלל נשים בגילאי 40-79 שנים עם אבחנה חדשה של סרטן שד, תוך הערכת הסיכון לתמותה עקב סרטן שד עד שנת 2020. החוקרים הוציאו מהמחקר נשים עם היסטוריה של ממאירות קודמת, למעט סרטן עור שאינו מלנומה.

התוצא העיקרי היה מרווח הזמן עד לתמותה ספציפית עקב סרטן שד, כפי שנקבע לפי רישומי התמותה הארציים. ניתוח סטטיסטי שימש לחישוב יחסי הסיכון לתמותה ספציפית עקב סרטן שד, תוך השוואת נשים תחת טיפול באסטרוגן נרתיקי אל מול נשים שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי ותקנון לערפלנים אפשריים, כולל שלב ודרגת הממאירות.

שני המדגמים כללו 49,237 נשים בגילאי 40-79 שנים עם סרטן שד ו-5,795 מקרי תמותה עקב סרטן שד. מבין אלו, 5% מהנשים קיבלו טיפול נרתיקי באסטרוגן לאחר אבחנה של סרטן שד.

במודל המתוקנן במלואו לא נמצאה עדות לסיכון גבוה יותר לתמותה ספציפית עקב סרטן שד בקרב מטופלות באסטרוגן נרתיקי לעומת אלו שלא קיבלו טיפול הורמונאלי חליפי (יחס סיכון של 0.77, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.94).

ממצאי המחקר תומכים בהנחיות התומכות בטיפול נרתיקי באסטרוגן בנשים עם סרטן שד ותסמינים בדרכי מין ושתן, לאחר שלא נמצאו עדויות להשפעה של הטיפול ההורמונאלי על הסיכון לתמותה עקב הממאירות.

JAMA Oncol, Nov 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה