אונקולוגיה

יתרונות טיפול קרינתי מותאם אישית בחולים עם סרטן ריאות (JAMA Oncology)

טיפול קרינתי סטריאוטקטי מותאם אישית המבוסס על נפח גידול ריאתי, מיקומו ומאפייניו ההיסטולוגיים הוביל לשיעורי בקרה מקומית גבוהים ורעילות מוגבלת, כך עולה מתוצאות מחקר בשלב 2 שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים כי טיפול קרינתי SABR (או Stereotactic Ablative Radiotherapy) משמש לעיתים קרובות לטיפול בגידולים ריאתיים אך עשוי להיות כרוך ברעילות משמעותית. הם השלימו מחקר בשלב 2, לא-אקראי, זרוע-יחידה, שכלל 217 חולים ייחודיים עם 285 גידולים ריאתיים, במטרה לקבוע אם מנת קרינת SABR מותאמת אישית מובילה לשיעורי בקרה מקומית טובים לצד הפחתת רעילות הטיפול.

החולים חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לסוג הממאירות: אבחנה ראשונית של NSCLC בשלב T1-3N0M0 (קבוצה 1); גידול ראשוני חדש מסוג NSCLC בשלב T1-3N0M0 עם היסטוריה של NSCLC קודם או מספר גידולי NSCLC (קבוצה 2); או גרורות ריאתיות עקב NSCLC או גידול סולידי אחר (קבוצה 3).

מינון SABR ומספר הפרקציות הותאם לגודל הגידול, מיקומו וההיסטוריה של המטופל. המינונים נעו בין 25 גריי בפרקציה אחת לגידולים פריפריים בנפח של 0-10 סמ”ק ועד 60 גריי ב-8 פרקציות לגידולים מרכזיים בנפח של מעל 30 סמ”ק.

התוצא העיקרי היה היעדר הישנות מקומית לאחר שנה אחת; תוצאים משניים כללו רעילות והישרדות החולים.

המינון הנפוץ ביותר היה 25 גריי בפרקציה אחת (158 מבין 285 גידולים). חציון משך המעקב עמד על 33 חודשים וחציון משך ההישרדות הכוללת עמד על 59 חודשים.

שיעורי הישרדות ללא הישנות מקומית לאחר שנה אחת עמדו על 97% בקבוצה 1, 94% בקבוצה 2 ו-96% בקבוצה 3. שיעורי ההישרדות ללא הישנות מקומית לאחר חמש שנים עמדו על 83% בקבוצה 1, קרוב ל-93% בקבוצה 2 וכ-91% בקבוצה 3.

שיעור החולים עם רעילות בדרגה 3-5 היה נמוך ועמד על 5%, עם אירוע אפשרי אחד של תופעת לוואי בדרגה 5 על-רקע הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בקרינת SABR מותאמת אישית עשוי לסייע בצמצום מנת הטיפול ומלווה בשיעורי בקרת גידול מצוינים. ממצאים אלו עשויים לסייע בקיבוע מקומו של טיפול SABR מותאם אישית בעתיד.

JAMA Oncology, Sep 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה