אונקולוגיה

היעילות והבטיחות של מטפורמין בשילוב עם כימותרפיה לטיפול בחולי סרטן ללא סוכרת (Front Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שילוב טיפול כימותרפי עם מטפורמין בחולי סרטן ללא סוכרת לא הוביל לשיפור הישרדות ללא-התקדמות או הישרדות כוללת, אם כי לא תועדו הבדלים משמעותיים בבטיחות הטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטה-אנליזה של מחקרים רטרוספקטיביים הציעה כי מתן מטפורמין לחולי סרטן עשויה להביא להארכת הישרדות ללא-התקדמות מחלה ולשפר את ההישרדות הכוללת. עם זאת, המחקרי שנכללו במטה-אנליזה לא הבחינו בין חולים עם או ללא סוכרת מסוג 2. לאור זאת, נדרשים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הוספת מטפורמין לטיפול כימותרפי עשויה לשפר את הפרוגנוזה של חולי סרטן ללא סוכרת.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי Embase, PubMed ו-Cochrane Library לזיהוי פרסומים אודות טיפול במטפורמין בחולים עם מחלות ממאירות. הם אספו מידע אודות ההישרדות ללא-התקדמות והישרדות כוללת של החולים והשלימו מטה-אנליזה להערכת היעילות והבטיחות של טיפול במטפורמין.

החיפוש הוביל לזיהוי 3,228 פרסומים, כאשר מטה האנליזה כללה 13 פרסומים עם 955 חולים. כל המחקרים שנכללו בסקירה היו מחקרים אקראיים ומבוקרים.

מהנתונים עולה כי טיפול במטפורמין בשילוב עם טיפול כימותרפי משלים לא לווה בשיפור הישרדות ללא-התקדמות (יחס סיכון של 1, רווח בר-סמך 95% של 0.79-1.25), הישרדות כוללת (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.69-1.20) ולא הביא לשיפור שיעורי תגובה אובייקטיבית בחולים אלו.

באשר לבטיחות הטיפול, החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים משמעותיים באירועים חריגים בדרגה 3-4 בהשוואה לפלסבו.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים באיכות-גבוהה במטרה לאשר את הפעילות של מטפורמין כנגד-גידול ואת התועלת ההישרדותית של הטיפול התרופתי.

Front Oncol, Jul 20, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה