אונקולוגיה

הפרעה בטיפול קרינתי לסרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים מלווה בשיעורי הישרדות נמוכים יותר (J National Cancer Institute)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the National Cancer Institute עולה כי כל עיכוב בתכנית הטיפול הקרינתי עלולה לפגוע בסיכויי ההישרדות של נשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הקולטנים להורמונים, כאשר אפילו עיכוב בן יומיים בטיפול השפיע לרעה על הטיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לעיתים רופאים מטפלים ממליצים על הפסקה בין מחזורי טיפול קרינתי בנשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הקולטנים להורמונים במטרה לאפשר החלמה של העור. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של עיכוב בטיפול הקרינתי על תוצאות הטיפול בנשים אלו והתבססו על נתונים ממאגר National Cancer Database אודות 35,845 נשים עם ממאירות זו, אשר טופלו בין 2010 ועד 2014.

החוקרים קבעו את מספר ההפרעות בימי טיפול קרינתי כהבדל בין מספר הימים בהם הנשים קיבלו טפול קרינתי אל מול מספר ימי הטיפול הצפוי. הם העריכו את הקורלציה בין הפרעות בטיפול ובין ההישרדות הכוללת של נשים אלו.

מהנתונים עולה כי משך טיפול ארוך יותר לווה בהישרדות כוללת גרועה יותר (יחס סיכון של 1.023). בהשוואה לנשים בהן לא חל כל עיכוב בטיפול או שחל עיכוב בן יממה בלבד, במקרים בהם תועד עיכוב של 2-5 ימים (יחס סיכון של 1.069), באלו עם עיכוב של 6-10 ימים בטיפול (יחס סיכון של 1.239) ובנשים עם עיכוב של 11-15 ימים בטיפול (יחס סיכון של 1.265) תועדה עליה הדרגתית בסיכון לתמותה.

עליה במספר הימים שחלפו מהאבחנה ועד לטיפול ראשון מכל סוג כנגד הממאירות (יחס סיכון של 1.001) לווה בהישרדות כוללת גרועה יותר.

עוד עולה מהנתונים כי גיל מתקדם (יחס סיכון של 1.014), גזע שחור (יחס סיכון של 1.278), גידולים בדרגה II או III/IV (יחס סיכון של 1.471 ויחס סיכון של 1.743, בהתאמה), ומחלה בשלב N1-N3 (יחס סיכון של 2.534, יחס סיכון של 3.729 ויחס סיכון של 4.992, בהתאמה) לוו בהישרדות כוללת גרועה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בנקיטת כל האמצעים הסבירים למניעת הפרעות בטיפול בנשים עם סרטן שד שלילי לשלושת הקולטנים להורמונים, הם מציעים לנקוט באמצעי מניע להפחתת חומרת דלקת עורית על-רקע קרינה ולשקול מתן טיפול בפרקציות נמוכות לקיצור משטרי טיפול קרינתי.

J National Cancer Institute, July 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה