אונקולוגיה

שכיחות מוגברת של אירועי דום לב באשפוז במהלך חודשי החורף (JACC: Clinical Electrophysiology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Clinical Electrophysiology עולה כי שיעורי היארעות דום לב באשפוז משתנים משמעותית כתלות בעונת השנה בקרב גברים ונשים, במבוגרים בגילאי העמידה וקשישים ובאזורים גיאוגרפיים שונים בארצות הברית.

מדגם המחקר כלל מבוגרים עם דום לב באשפוז (גיל ממוצע של 66 שנים; 44% נשים) בין 2005-2019 ממדגם National Inpatient Sample. החוקרים אספו נתונים דמוגרפיים, מאפייני אשפוז (מספר מיטות, סטטוס אקדמי, אזור) ומחלות רקע ובחנו את שיעורי היארעות דום לב באשפוז באופן כולל, לפי מגדר, גיל ואזור. עוד נבחנו הגורמים הנפוצים לאשפוז של חולים עם דום לב באשפוז בכלל ובתת-קבוצה של דום לב מתאים ושאינו מתאים למכת חשמל.

ממצאי המחקר מעידים על שונות עונתית ברורה, בעיקר עקב דום לב שאינו מתאים למכת חשמל, כאשר שיעורי ההיארעות היו הגבוהים ביותר בחודשי החורף והנמוכים ביותר במהלך הקיץ (יחס סיכויים לאירועי דום לב באשפוז בתקופת החורף לעומת הקיץ של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 1.005-1.15).

השונות העונתית תועדה בגברים ובנשים, באזורים שונים ברחבי ארצות הברית ובמבוגרים בגיל העמידה וקשישים, אך לא במבוגרים צעירים יותר בגילאי 18-44 שנים.

ההיארעות הכוללת של דום לב באשפוז הייתה הגבוהה ביותר באופן עקבי במעקב משנת 2012 והנמוכה ביותר במערב התיכון בין 2012 עד 2013, אך הנמוכים ביותר לאחר מכן באזור צפון-מזרח המדינה.

הסיבות הנפוצות ביותר לאשפוז כללו אלח-דם, כשל נשימתי היפוקסי חד, אוטם לבבי עם או ללא עליות מקטע ST ואי-ספיקת לב, אך תוארו הבדלים בסיבות לאשפוז בין קצב לב מתאים למכת חשמל וקצב שאינו מתאים למכת חשמל.

לא תועדה שונות עונתית משמעותית בשיעורי התמותה באשפוז.

ממצאי המחקר מציעים כי דרושים משאבים גדולים יותר בחודשי החורף להתמודדות עם הסיכון המוגבר לדום לב באשפוז. החוקרים כותבים כי יש לזהות חולים בסיכון גבוה ולעקוב אחריהם מקרוב במהלך האשפוז לזיהוי סימני אזהרה מוקדמים לכשל לבבי-ריאתי קרב.

JACC: Clinical Electrophysiology, June 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה