אונקולוגיה

ההשפעה של אבחנה של סרטן שד על המהלך הקליני של טרשת נפוצה (Mult Scler)

במאמר שפורסם בכתב העת Multiple Sclerosis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בקרב נשים עם אבחנה של טרשת נפוצה וסרטן שד לא תועד סיכון מוגבר להתלקחויות המחלה הנוירולוגית במהלך המעקב והתוצאות האונקולוגיות היו דומות לאלו שתוארו בקרב נשים ללא טרשת נפוצה עם מחלה בשלב דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעלה משליש מהנשים עם טרשת נפוצה הן נשים לאחר-מנופאוזה, האוכלוסייה העיקרית הלוקה בסרטן שד. אין נתונים רבים אודות המהלך הקליני של שתי המחלות לאחר אבחנה של ממאירות שד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להתמקד בקבוצת נשים עם אבחנה של טרשת נפוצה וסרטן שד במטרה להעריך את המאפיינים של המחלה הממארת והמחלה הנוירולוגית ולהבין טוב יותר את השיקולים הקליניים באוכלוסיית נשים זו.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על נתוני תיקים רפואיים של נשים עם אבחנה של טרשת נפוצה וסרטן שד.

מדגם המחקר כלל 43 נשים בגיל ממוצע של 56.7 שנים בעת אבחנת סרטן שד ומשך טרשת נפוצה של כ-16 שנים, בממוצע. כמחצית מהנשים קיבלו טיפול DMT (או Disease Modifying Therapy) בעת אבחנת סרטן שד ובמחצית הוחלף או הופסק הטיפול התרופתי בעקבות אבחנת הממאירות.

לאורך תקופת המעקב אובחנה התלקחות טרשת נפוצה ב-14% מהנשים, כולל שתי התלקחויות במהלך השנתיים הראשונות, עם שיעורי התלקחות שנתיים שעמדו בממוצע על 0.03. מדדי EDSS (או Expanded Disability Status Scale) נותרו יציבים לאורך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם טרשת נפוצה וסרטן שד, התלקחויות טרשת נפוצה לא היו נפוצות ותועדה התקדמות מתונה במהלך הטיפול נגד סרטן שד. תוצאות הטיפול האונקולוגי היו דומות לאלו שתוארו בנשים ללא טרשת נפוצה עם מחלה בשלב דומה.

Mult Scler. 2023 Jun 8

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה