אונקולוגיה

חולים עם ממאירות רקטאלית מדווחים על איכות חיים טובה עם גישת מעקב זהיר בלבד (JAMA Surgery)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery עולה כי חולים עם ממאירות רקטאלית אשר היו תחת מעקב זהיר בלבד דווח על איכות חיים טובה ושיעורים נמוכים יותר של הפרעה מג’ורית בתפקוד מערכת העיכול, בהשוואה לאלו שנדרשו להתערבות ניתוחית. החוקרים כותבים כי ייתכן ובחולים תחת גישת מעקב זהיר בלבד איכות החיים טובה יותר והתוצאות התפקודיות טובות יותר מאחר ואינם נדרשים לסטומה קבועה, לצד פחות תחלואה משנית לניתוח.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Dutch Watch-and-Wait והשלימו שני מחקרי עוקבה פרוספקטיביים להערכת איכות החיים ארוכת הטווח והתוצאות התפקודיות ב-278 חולים (גיל חציוני של 66 שנים; 67% גברים) עם ממאירות רקטאלית ותגובה קלינית מלאה או כמעט-מלאה לאחר טיפול קרינתי או כימו-קרינתי ניאו-אדג’וונטי.

איכות החיים של החולים נבחנה לאחר 3, 12 ו-24 חודשים מהגיוס למחקר באמצעות שלושה שאלוני European Organization for Research and Treatment of Cancer-Quality of Life וסקר 36-Item Short-Form Health Survey.

במהלך 24 החודשים הראשונים, 80% מהחולים השיגו תגובה קלינית מלאה והיו במעקב זהיר בלבד, 14% עברו ניתוח TME (או Total Mesorectal Excision) ו-6% עברו בנוסף כריתה מקומית.

בקרב חולים תחת מעקב זהיר, 25.3%, 24% ו-24.9% דיווחו על הפרעה מג’ורית בתפקוד מערכת העיכול לאחר 3, 12 ו-24 חודשים, בהתאמה. מבין 151 גברים בקבוצת מעקב זהיר בלבד, 31.7% דיווחו על הפרעה חמורה בתפקודי זקפה ו-19.1% דיווחו על הפרעה מתונה במתן שתן לאחר 24 חודשים; נשים גם דיווחו על ירידה בשביעות רצון ותפקוד מיני במהלך המעקב.

חולים תחת מעקב זהיר בלבד שלא נדרשו לניתוח דיווחו על איכות חיים טובה, עם שינויים קטנים לאורך הזמן.

למרות מדדי איכות חיים דומים, בחולים שעברו כריתה מקומית נוספת דווח על שיעור גבוה יותר של הפרעה מג’ורית בתפקוד מערכת העיכול (55.6%), בהשוואה לאלו שלא נדרשו לניתוח נוסף. החוקרים מציינים כי באלו שעברו TME דווח על מדדים גרועים יותר משמעותית במספר מרכיבים בהערכות איכות החיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו חיוניים לתהליכי קבלת החלטות משותפים וייעוץ לחולים אודות הצפי בעקבות מעקב זהיר. עם הרחבת אפשרויות הטיפול בחולים עם ממאירות רקטאלית, בחירת הגישה המתאימה לכל חולה מהווה אתגר לא קטן ודרושה הבנה טובה של כלל אפשרויות הטיפול.

JAMA Surgery, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה