אונקולוגיה

הערכת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ושינויים בפרופיל השומנים בנשים עם סרטן שד תחת טיפול במעכבי ארומטאז (Curr Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Current Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול במעכבי ארומטאז כנגד סרטן שד מלווה בסיכון מוגבר לאירועים מוחי איסכמי ואוטם לבבי, ייתכן משנית לשינויים לרעה בפרופיל השומנים תחת הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות לב וכלי דם מופיעות בשכיחות גבוהה בנשים ששרדו סרטן שד. בשל נתונים מוגבלים אודות הסיכון למחלות לב וכלי דם על-רקע טיפול ארוך-טווח במעכבי ארומטאז, ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים על-רקע טיפול במעכבי ארומטאז ולקבוע את השינויים בפרופיל השומנים במהלך הטיפול התרופתי.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי PubMed, EMBASE ו-Cochrane Library שדיווחו על התוצאים הקרדיווסקולאריים או השינוי בפרופיל השומנים בנשים מבוגרות עם סרטן שד (מעל גיל 19 שנים) שטופלו במעכבי ארומטאז.

הסקירה כללה 25 מחקרים שהצביעו על שיעורי הימצאות מחלה קרדיווסקולארית מכל סוג של 6.08 מקרים ל-100 נשים (רווח בר-סמך 95% של 2.91-10.31). אנגינה הייתה הסוג הנפוץ ביותר של אירוע קרדיווסקולארי לבבי (3.85 מקרים ל-100 נשים), לאחריה אירוע מוחי מכל-סוג (3.34 מקרים ל-100 נשים) ותרומבואמבוליזם ורידי (2.95 מקרים ל-100 נשים).

מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון לאירוע מוחי איסכמי (יחס סיכויים של 1.39, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.81) ואוטם לבבי (יחס סיכויים של 1.30, רווח בר-סמך 95% של 0.88-1.93) היו נפוצים יותר בקרב מטופלות במעכבי ארומטאז, לעומת מטופלות בטמוקסיפן, בעוד ששכיחות תרומבואמבוליזם ורידי (יחס סיכויים של 0.61, רווח בר-סמך 95% של 0.37-1.00) הייתה נמוכה יותר בזרוע הטיפול במעכבי ארומטאז.

בנוסף, טיפול שניתן למשך 6-12 חודשים לווה בירידה בריכוז HDL ועליה בריכוז LDL וכולסטרול כולל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במעכבי ארומטאז כנגד סרטן שד מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, ייתכן משנית להחמרת פרופיל השומנים לאחר התחלת הטיפול התרופתי. לאור זאת, הם ממליצים לשקול גישת טיפול פרטנית הלוקחת בחשבון את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם של כל מטופלת המועמדת לטיפול במעכבי ארומטאז.

Curr Oncol, Feb 2, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה