אונקולוגיה

עלייה גדולה בגילוי נשאיות BRCA בשנתיים האחרונות: “צריך להכשיר אנשי מקצוע רלוונטיים נוספים למעקב בקהילה”- כנס מקיף התקיים היום במרכז הרפואי רמב”ם

כנס BRCA רמבם

מאז נכנסה בדיקת ה-BRCA לסל הבריאות עבור נשים ממוצא אשכנזי בשנת 2020, נצפית עלייה גדולה במספר הנשאיות המאובחנות שמצטרפות לאוכלוסייה הנמצאת תחת מעקב וטיפול. רק במרפאת הנשאיות ברמב”ם נמצאות תחת מעקב כ-260 נשים ומספר הפונות ממשיך לעלות.

בישראל פועלות כ-11 מרפאות נשאיות, אשר מעניקות שירותי אבחון וטיפול רב תחומיים, אולם, בשל הקפיצה הגדולה במספר המטופלות החדשות בפרק זמן קצר יחסית, נוצר עומס גדול על המרפאות: “מרגע שהן מאובחנות כנשאיות, אנחנו למעשה מלווים את המטופלות לאורך כל חייהן”, מציינת ד”ר שרון ברטמן מורג, המרכזת את מרפאת נשאיות BRCA ברמב”ם, “עם הצמיחה הגדולה במספרן ועל מנת להמשיך ולהבטיח את איכות הטיפול שאנחנו נותנים לנשים הללו, נוצר הצורך בהכשרת גורמים נוספים שיבצעו את ניהול המקרים החדשים בקהילה”.

לדבריה של ד”ר ברטמן מורג, מרבית המקרים מצריכים ניהול של בדיקות מעקב, החלטות לגבי מעקב תכוף יותר עבור מטופלות מסוימות, או לגבי ניתוחים מניעתיים, כמו גם ביצוע הליכים כירורגיים מניעתיים אשר מבוצעים בהצלחה ברמב”ם ובבתי חולים נוספים. “ברמב”ם פועלים צוותים רפואיים רב תחומיים וכל אחד במומחיות שלו מעניק את המעקב והטיפול הטובים והמעודכנים ביותר כולל ברמת ייעוץ ושיתוף ידע. היום בעידן של חוסר מתמיד, אנו רואים כחלק מתפקידינו את היכולת להעשיר את הצוותים הרפואיים בקהילה, העושים עבודת קודש בכל כך הרבה תחומים, ולתת להם כלים נוספים לנהל את המערך הרב תחומי של המעקב והטיפול בנשאיות BRCA, ובכך לתת מענה טוב יותר לדרישה ההולכת וגוברת”.

כחלק מהבנת הצורך המתפתח, החליט צוות המרפאה ברמב”ם, בהובלתן של ד”ר אליזבת הלף, מנהלת המרפאה ומנהלת המרכז הרב תחומי לגילוי מוקדם ומניעת סרטן והאחות ריטה וורטמן, לקיים כנס מקיף בנושא נשאות BRCA. הכנס, שהתקיים היום, יום ד’, ה-15.2, ברמב”ם, יועד לכלל הגורמים המקצועיים העוסקים בנושא או מי שרוצה להרחיב את ידיעותיו בתחום. תחת הכותרת “360 מעלות על BRCA”, ביקשו ברמב”ם להעמיק ידע ולהעניק כלים לטובת ניהול כלל ההיבטים הנוגעים לנשאיות המוטציה. הכנס כלל הרצאות בתחום הגנטיקה, קווים מנחים לטיפול, היבטים פסיכולוגיים וסוציאליים של הטיפול, מידע אודות ניתוחי כריתה ושחזור, סוגיות הקשורות בתחומי שימור פוריות, ברירת עוברים ותסמיני גיל המעבר במטופלות, חידושים טיפוליים ובדיקות סקר לסרטן הלבלב שגם הוא נפוץ יותר בקרב אוכלוסיית הנשאים והנשאיות.

בתמונה: צוות מרצי הכנס שנערך היום ברמב”ם, קרדיט צילום: הקריה הרפואית רמב”ם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה