אונקולוגיה

האם ילדים שנחשפו במהלך החיים העובריים לכימותרפיה בסיכון מוגבר לתחלואה בעתיד? (J Clin Oncol)

בילדים עם היסטוריה של חשיפה תוך-רחמית לממאירות אימהית וטיפול אונקולוגי לא תועד סיכון מוגבר למצבי תחלואה בטווח הארוך, כך עולה מנתונים חדשים מדנמרק שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בילדים שנולדו בין ינואר 1978 ועד דצמבר 2019 לאימהות שאובחנו עם ממאירות במהלך ההיריון. מבין כ-2.5 מיליון ילדים שנולדו בתקופה זו, 690 (0.03%) נחשפו במהלך החיים העובריים לממאירות אימהית. ילדים שנולדו לאימהות מתחת לגיל 15 שנים או מעל גיל 34 שנים הוצאו מהמחקר.

מהנתונים עולה כי בילדים שנחשפו לממאירות אימהית במהלך החיים העובריים לא תועד סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לילדים ללא חשיפה דומה (יחס סיכון מתוקן של 0.8, רווח בר-סמך 95% של 0.4-1.5). עוד מדווחים החוקרים כי לא תועד סיכון מוגבר למומים מולדים (יחס סיכון מתוקן של 1.0, רווח בר-סמך 95% של 0.8-1.2). בנוסף, לא תועד סיכון מוגבר להפרעות התבגרות או הפרעות נשימה, מחלות לב וכלי דם, הפרעות בדרכי שתן, או מחלות נוירולוגיות.

החוקרים השלימו גם ניתוח לפי תתי-קבוצות תוך חלוקה על-פי חשיפה תוך-רחמית לכימותרפיה, אשר כלל כמיליון ילדים שנולדו לאחר שנת 2002. הם זיהו 378 (0.03%) ילדים עם חשיפה תוך-רחמית לממאירות אימהית ו-42 (12.5%) שנחשפו לכימותרפיה. טיפול כימותרפי ניתן במהלך הטרימסטר השני ב-73.8% מהאימהות ובמהלך הטרימסטר השלישי ב-26.2% מהאימהות.

לא זוהו מקרי תמותה או אבחנות של סרטן, הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אובדן שמיעה, או דיכוי מח עצם לאורך מעקב אחר 42 ילדים עם חשיפה תוך-רחמית לכימותרפיה.

החוקרים כותבים כי טיפולים רבים כנגד מחלות ממאירות הם בטוחים בזמן היריון אך מוסיפים כי יש לבחון כל מקרה לגופו וישנם מספר משתנים אותם יש לקחת בחשבון.  כל החלטות הטיפול יתבסס על האבחנה והפרוגנוזה של האם, גיל ההיריון וההשפעות הטרטוגניות האפשריות של הטיפולים המוצעים.

 

J Clin Oncol. 2022; 40(34):3975-3984

 

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה