אונקולוגיה

כימותרפיה במינון נמוך עשויה לשפר הישרדות חולים עם ממאירות מתקדמת (מתוך אתר SSRN.Com)

בחולים עם סוגים מסוימים של מחלות ממאירות מתקדמות תתכן הארכת משך ההישרדות עם טיפול כימותרפי פליאטיבי במינון נמוך, בהשוואה למתן טיפול כימותרפי במינון סטנדרטי, כך עולה מנתונים חדשים שטרם עברו סיקור עמיתים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם ממאירות מתקדמת לעיתים קרובות נוקטים בגישה לפיה ככל שהטיפול הכימותרפי הפליאטיבי יהיה בעל עוצמה גבוהה יותר כך הוא צפוי להיות יעיל יותר, במקום מתן טיפול במינון נמוך.

המחקר הנוכחי כלל חולים עם ממאירות שחלה בשלב III או IV, סרטן ריאות בשלב III או IV, סרטן מעי גס ורקטום בשלב IV, או כל סרטן לבלב בין השנים 2004 ו-2009, אשר טופלו באוסטרליה. החוקרים השוו את שיעורי ההישרדות של 97 חולים שקיבלו טיפול כימותרפי במינון סטנדרטי אל מול 69 חולים שקיבלו טיפול כימותרפי במינון נמוך, אשר הוגדר כמינון של עד מחצית מהמינון המקובל לטיפול בממאירות שלהם.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שקיבלו טיפול במינון נמוך, חציון משך ההישרדות עמד על 1.7 שנים, שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 20% ושיעורי ההישרדות לאחר 10 שנים עמדו על 7%. עם טיפול במינון סטנדרטי, חציון משך ההישרדות היה קצר במחצית (0.8 שנים) ושיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 1%. לא תועדו חולים ששרדו לאחר עשר שנים.

בקרב 75 חולים עם סרטן ריאות, חציון משך ההישרדות עמד על 1.7 שנים עם טיפול כימותרפי במינון נמוך, בהשוואה ל-0.55 שנים עם מינון סטנדרטי (יחס סיכון של 0.3 לטובת טיפול במינון נמוך). שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 12% ושיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 6% בזרוע הטיפול במינון נמול; לא זוהו חולים בזרוע הטיפול במינון סטנדרטי ששרדו לאחר חמש שנים.

בקרב 27 חולים עם סרטן לבלב שקיבלו טיפול כימותרפי במינון נמוך, חציון ההישרדות עמדו על 3.9 שנים, בהשוואה ל-0.5 שנים עם מינון סטנדרטי (יחס סיכון של 0.2). שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 43% ושיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 14%. לא זוהו חולים ששרדו לאחר חמש שנים לאחר טיפול במינון סטנדרטי.

בקרב 18 נשים עם סרטן שחלות, חציון משך ההישרדות עמד על 7.9 שנים עם טיפול כימותרפי במינון נמוך, בהשוואה ל-1.58 שנים עם מינון סטנדרטי (יחס סיכון של 0.15). שיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 14% בזרוע הטיפול במינון נמוך. לא תועדו חולים שקיבלו טיפול במינונים סטנדרטיים ושרדו לאחר עשר שנים.

בקרב 46 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, חציון משך ההישרדות היה מעט קצר יותר עם טיפול כימותרפי במינון נמוך (1.30 לעומת 1.76 שנים), אך שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 14% ושיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 9%, זאת בהשוואה לשיעורי הישרדות של 4% לאחר חמש שנים עם טיפול במינון סטנדרטי. לא זוהו חולים ששרדו לאחר 10 שנים. ההבדלים בין זרועות הטיפול בקרב חולים עם רטן מעי גס ורקטום לא היה מובהק סטטיסטית.

אחד ההסברים האפשריים לממצאים אלו הוא כי רעילות נמוכה יותר עשויה להוביל לטיפול ארוך יותר בקרב חולים שקיבלו טיפול כימותרפי במינון נמוך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במינון נמוך עשוי לשפר את ההישרדות של חולים עם ממאירות של הריאה, לבלב, או שחלות, עם רעילות קטנה יותר ועלויות נמוכות יותר.

 

מתוך אתר SSRN.Com

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה