אונקולוגיה

בדיקת פרופיל גנטי עשויה לסייע בהערכת הסיכון לפיזור מרוחק בחולים עם אבחנה חדשה של מלנומה (J Drug Dermatol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Drugs in Dermatology עולה כי על רופאי עור לשקול השלמת בדיקה להערכת פרופיל ביטוי של 31 גנים (31-Gene Expression Profile, או 31-GEP) במטרה לקבוע את הסיכון לגרורות בחולים עם אבחנה חדשה של מלנומה עורית.

בדיקת פרופיל ביטוי 31 גנים המנבאת את הסיכון לגרורות בחולים עם מלנומה ממארת עורית תוקפה בעבר וכעת זמינה לשימוש קליני.  החוקרים מסבירים כי בדיקה זו מאפשרת לרופאים לסווג את החולים לאלו בקטגוריית סיכון נמוך או קטגוריית סיכון גבוה על-בסיס הבדלים בדפוסי ביטוי גנטי.

מחקרים קודמים בחנו את ההשפעה של בדיקה זו על הליכי קבלת החלטות טיפול. עם זאת, טרם נבחנו הקשרים האפשריים בין המאפיינים הקליניים, דוגמת דרמוסקופיה, ובין תוצאות הפרופיל הגנטי.

במחקר הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 17 תוצאות בדיקה של 31 גנים שהזמינו רופאי עור. הם בחנו את המאפיינים הדרמוסקופיים והשוו את התוצאות אל מול מספר מאפיינים קלינו-פתולוגיים אחרים, דוגמת עובי הגידול, כיב וקצב מיטוזות. הם גם בחנו כיצד רופאי עור שילבו את תוצאות הבדיקה כחלק מהליכי קבלת החלטות לטיפול כנגד מלנומה.

חולים שהשלימו את הבדיקה סווגו לארבע קבוצות לפי דרגת הסיכון: אלו בקטגוריית 1A ו-1B היו בסיכון נמוך לגרורות או הישנות, בעוד שאלו בקטגוריית 2A ו-2B היו בסיכון גבוה לתוצאים אלו.

המחקר כלל 15 חולים בקבוצה 1A, חולה אחד בקבוצה 1B וחולה אחד בקבוצה 2B.

מהנתונים עלה כי כל הנגעים שעברו הערכה היו אסימטריים. מבנים מעוגלים זוהו ב-47%, בעוד ש-70.6% היו בצבע כחול-לבן. רופאים נדרשו בממוצע ל-15 דקות (טווח, 10-20 דקות) להסבר והזמנת בדיקת 31-GEP.

ממצאי המחקר הנוכחי משקפים את החוויה של רופאי עור בהזמנת הבדיקה הגנטית במסגרת הטיפול במלנומה. החוקרים ממליצים כי רופאי עור ישקלו הזמנת הבדיקה לחולים עם אבחנה חדשה של מלנומה ממארת עורית.

 

J Drug Dermatol, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה