אונקולוגיה

בדיקות סקר לסרטן ריאות מובילות לאבחון מספר גדול יותר של גידולים בשלב מוקדם וירידה בשיעורי מחלה בשלב מתקדם (Journal of Thoracic Oncology)

הקפדה על בדיקות סקר לסרטן ריאות בחמש מערכות בריאות שונות הובילה לשיעורים גבוהים יותר של אבחנת מחלה בשלב I ושיעורים נמוכים יותר של אבחנות מחלה בשלב IV, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Thoracic Oncology. ההיארעות הכוללת של סרטן ריאות לא עלתה במהלך תקופת המחקר, עדות לכך שהתוצאות אינן נובעות מאבחון-יתר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התועלת של בדיקות סקר לסרטן ריאות לא הוכחה עדיין בצורה חד-משמעית. מחקר העוקבה הרב-מרכזי כלל 3,678 משתתפים (גיל חציוני של 69 שנים, 52% נשים) עם אבחנה של סרטן ריאות בין תחילת שנת 2014 ועד סוף חודש ספטמבר בשנת 2019, אשר טופלו בחמש מערכות בריאות ברחבי ארצות הברית.

התוצאים העיקריים כללו את שלב הממאירות ואת ההיארעות השנתית המתוקנת לגיל של סרטן ריאות.

מהנתונים עולה כי 11% (404 משתתפים) אובחנו עם סרטן ריאות לאחר התחלת ביצוע בדיקות CT במנת קרינה נמוכה.

החוקרים מדווחים כי עם עליה בנפח בדיקות סקר לסרטן ריאות נרשמה עליה בשיעור החולים עם אבחנה של סרטן ריאות לאחר בדיקת סקר עלה מ-0% בשנת 2014 ל-20% בשנת 2019. עם זאת, לא תועדה קורלציה בין בדיקות סקר לסרטן ריאות ובין שינוי משמעותי  בהיארעות הכוללת של סרטן ריאות בין השנים 2014-2018 (אחוז שינוי שנתי ממוצע של 0.8, רווח בר-סמך 95% של 4.7- עד 3.2).

מהנתונים עלה עוד כי חלה עליה ממוצעת של 8.4% בשיעור השנתי של ממאירות בשלב I (אחוז שינוי שנתי ממוצע של 8, רווח בר-סמך 95% של 0.8-15.7) וירידה של 6.6% במחלה בשלב IV (אחוז שינוי שנתי ממוצע של 6, רווח בר-סמך 95% של 11.2-0.5).

עם התקדמות בדיקות הסקר לסרטן ריאות, דרושים מחקרים מבוססי-אוכלוסייה נוספים להערכת ההשפעה של בדיקות אלו על תוצאים אחרים, כולל נזקים אפשריים משנית לבדיקות הסקר וההשפעה על שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות.

 

Journal of Thoracic Oncology, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה