אונקולוגיה

צריכת מולטי-ויטמין במבוגרים לאורך 3 שנים הובילה להאטת הזדקנות קוגניטיבית ב-60%

פרופ' ג'ואן מנסון מבית הספר לרפואה בהרווארד הציגה נתונים מוקדמים לפיהם תוספי מולטי-ויטמינים עשויים לשפר תפקוד קוגניטיבי במבוגרים.

מנתונים שהוצגו במהלך כנס Clinical Trials on Alzheimer’s Disease בחודש נובמבר, ממצאי מחקר COSMOS-Mind (או COcoa Supplement Multivitamins Outcome Study), אשר נערך במימון ה-National Institute on Aging. מחקר COSMOS הינו מחקר אקראי בגדול, אשר כלל למעלה מ-21,000 משתתפים ברחבי המדינה בו  נבחנה ההשפעה של תמצית קקאו ומולטי-ויטמין למניעת מחלות לב וכלי דם ומחלות סרטן.

פרופ’ מנסון שימשה חוקרת ראשית במחקר COSMOS וחוקרת משנה במחקר COSMOS-Mind. בהרצאה הנוכחית פרופ’ מנסון התמקדה בהשפעה של מולטי-ויטמין על התפקוד הקוגניטיבי במחקר COSMOS-Mind.

ההשערה של החוקרים הייתה כי על-מנת שמולטי-ויטמין תדגים השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי נדרשת עדות לחסרים תזונתיים של B12, חומצה פולית, וויטמין D ומיקרו-נוטריינטים אחרים אשר נקשרו עם הידרדרות קוגניטיבית מואצת ודמנציה במחקרים תצפיתיים. עם זאת, אין מחקרים אקראיים רבים להערכת מיקרו-נוטריינטים אלו והם נבחנו בעיקר באופן פרטני ובנפרד ולא כתוסף מולטי-ויטמין. המחקר היחיד בקנה מידה גדול להערכת תוספי מולטי-ויטמין החל לבדוק את התפקוד הקוגניטיבי 2-3 שנים לאחר ההתערבות ולא מתחילת הדרך.

מחקר COSMOS-Mind כלל 2,262 גברים ונשים מרחבי המדינה, כולם מעל גיל 65 שנים (גיל ממוצע של 73 שנים). המשתתפים השלימו הערכות קוגניטיביות חוזרות עוד טרם ההקצאה האקראית, בתחילת המחקר ולאחר שנה, שנתיים ושלוש שנים. ההערכות הקוגניטיביות היו תקפות, כללו סדרת מבחנים קוגניטיביים דרך הטלפון אשר כללה מדד גלובאלי, כמו גם הערכה של זיכרון אפיזודי, תפקוד ניהולי ותחומים אחרים.

מהנתונים עולה כי לאורך שלוש שנות טיפול, בקרב משתתפים שחולקו באקראי לנטילת מולטי-ויטמין תועדו תוצאות טובות יותר משמעותית, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו. החוקרים העריכו כי צריכת מולטי-ויטמין הובילה להאטת ההזדקנות הקוגניטיבית ב-60% לאורך 3 שנים, תוצאה המקבילה להפחתת הזדקנות קוגניטיבית ב-1.8 שנים ולמעשה לשיפור קוגניטיבי. בתת-קבוצה של חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם בתחילת המחקר תועדה תועלת בולטת במיוחד לטיפול בתוספים אלו.

מדובר במחקר האקראי בקנה מידה גדול הראשון שהצביע על יעילות של מולטי-ויטמין בהשגת שיפור תפקוד קוגניטיבי. מדובר בהתערבות פשוטה, בטוחה וזמינה. עם זאת, חשוב להשלים מחקרים נוספים אשר יתמכו בתוצאות המחקר הנוכחי. במידה ומחקרים נוספים יאשרו נתונים אלו, אזי תוספי מולטי-ויטמין עשויים לשמש כאמצעי חשוב להגנה על המוח במבוגרים.

לידיעה במדסקייפ

חברת פרמשלום משווקת מולטי-ויטמין פרמאטון מזמינה אותך ליצור קשר לקבלת מידע נוסף ו/או ביקור נציגה רפואית – לחץ כאן

3 תגובות
  1. עליזה כץ
    עליזה כץ אומר:

    בסוף המאמר המתורגם לעברית מופיע שם של חברה שמייצרת מולטי ויטמין פראמטון
    במאמר לא מוזכר שם והויאמין איתו נערך המחקר.
    משום מה חסות חברת תרופות משאירה טעם לוואי
    האם מדובר אכן בויטמין הנל כנושא המחקר?
    בברכה

    • מערכת האתר
      מערכת האתר אומר:

      המחקר לא בוצע עם המולטיויטמין הספציפי המוזכר בסוף הכתבה . החברה המשווקת את המולטיויטמין הספציפי ביקשה לקדם הדיווח (שהוא אובייקטיבי ונאמן למקור) כחלק מהפעילות השיווקית הדיגיטלית שלה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה