אונקולוגיה

וריאביליות רבה ברמות סוכר בדם בצום והסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (J Diabetes)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Diabetes מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי מהן עולה קשר חיובי בין שינויים ארוכי-טווח ברמות סוכר בדם בצום ובין הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומציעים כי וריאביליות רבה ברמות הסוכר בצום עשויות לנבא היארעות ממאירות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי וריאביליות רמות סוכר בדם בצום עשויה להשפיע על הסיכון לסיבוכים בחולי סוכרת. עם זאת, הקשר בין שינויים ארוכי טווח ברמות סוכר בדם בצום ובין מחלות ממאירות עדיין אינו מובן היטב וזו הייתה מטרת המחקר הנוכחי.

החוקרים אספו נתונים אודות 46,761 חולים עם סוכרת מסוג 2 בגילאי 20-80 שנים, אשר לקחו חלק בתכנית Diabetes Standardized Management Program בשנחאי, סין. הם התבססו על ארבעה מדדים, כולל SD (או Standard Deviation), CV (או Coefficient of Variation), VIM (או Variation Independent of the Mean) ו-ARV (או Average Real Variability) להערכת וריאביליות רמות סוכר בדם בצום.

ניתוח סטטיסטי מתוקנן שימש להערכת הקשר בין וריאביליות ארוכת טווח ברמות סוכר בדם בצום ובין הסיכון לממאירות. עוד בחנו החוקרים את ההשפעה של וריאביליות רמות סוכר בדם בצום עם יתר לחץ דם וממוצע רמות סוכר בדם בצום עם יתר לחץ דם על הסיכון לממאירות.

לאורך חציון מעקב של 2.86 שנים תועדו 2,218 מקרי סרטן (51.1% גברים).

מניתוח מתוקן של הנתונים עלה כי בקרב משתתפים ברבעון העליון של וראיביליות רמות סוכר בדם בצום תועד סיכון מוגבר לממאירות, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון של וריאביליות ערכי סוכר בצום. הקשר הלא-ליניארי זוהה כאשר החוקרים בחנו את הוריאביליות על-פי מדדי VIM, ARV או SD.

עוד עולה מהנתונים אינטראקציה משמעותית בין וריאביליות רמות סוכר בצום ויתר לחץ דם עם מחלות ממאירות, בעוד שההשפעה של ממוצע רמות סוכר בדם בצום עם יתר לחץ דם לא הדגימה אינטראקציה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי וריאביליות רבה של רמות סוכר בדם בצום מלוות בסיכון מוגבר למחלות ממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2.

 

J Diabetes, Nov 9, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה